Sfeermaker en bloemist Frederiek Van Pamel is een internationaal gerenommeerd kunstenaar. Hij maakt meesterwerken met bloemen, kleuren, texturen en materialen. De bloemist heeft een statig historisch pand in de Ezelstraat in hartje Brugge volledig getransformeerd tot een bijzondere bloemenwinkel met oranjerie, modeltuin, kantoorruimte en een eigen B&B. Dit liep echter niet zonder uitdagingen... Ook op vlak van finance!
Lees dit artikel indien u wilt weten:
• Met welke uitdagingen Frederiek Van Pamel geconfronteerd werd
• Hoe hij zijn groei waargemaakt heeft
Achttien jaar geleden begon Van Pamel zijn eerste eigen winkel op het Muntplein in Brugge. De winkel bevond zich in een eigen pand, dat hij zelf helemaal had gerestaureerd. De winkel werd echter al snel te krap en daarna huurde hij een ruim pand aan de Eiermarkt. Daar passeerde wel enorm veel volk door de locatie vlakbij de Markt, maar toch trok de winkel niet altijd het juiste profiel van mensen aan. In 2015 ging Van Pamel op zoek naar een nieuw pand met tuin.
HET BELANG VAN GOEDE FINANCIËLE PARTNERS
De bloemenwereld heeft het moeilijk. Frederiek ontdekte al snel dat je het met bloemen en planten alleen nog moeilijk kan redden. Hij had altijd al interesse in architectuur en interieur. De stap naar een interieurzaak met een bijzondere bloemenhoek was dus snel gemaakt. Ondertussen tekent Frederiek ook tuinen en legt hij ze samen met zijn team aan. Vanuit zijn eigen interieurideeën wordt hij ook gevraagd interieurinrichting te doen voor klanten en soms zelfs een pand voor hen te zoeken. Op evenementen staat hij niet alleen in voor het florale, maar neemt hij ook alle andere aspecten voor zijn rekening: van de uitnodiging, het thema, over de locatie, de butler, wc-madam, de inrichting, bloemen en decoratie … Voor externe bedrijven doet hij ook aan productontwikkeling.
FREDERIEK VAN PAMEL: “Ondernemerschap betekent voor mij nu zelfstandigheid en vooruitgaan. Toen ik startte zag ik ondernemerschap vooral in een creatief aspect. Ik had gedrevenheid, ideeën en visies. Alleen had ik iemand naast mij die daar helemaal niet mee bezig was en dat was mijn toenmalige boekhouder. Ik ben zo naïef geweest om te zeggen, laat mij maar creatief zijn en laat mijn boekhouder maar de cijfers doen. Ik had er 100% vertrouwen in. Ik besprak wel met hem wat ik op jaarbasis wou realiseren en hij zei wel ja of nee … "
"Een van de eerste momenten waarop ik twijfels begon te hebben, was toen wij naast onze kleine bestelwagen nog een extra bestelwagen nodig hadden omdat we steeds maar groeiden en meer capaciteit nodig hadden om onze bestellingen uit te voeren. Dus huurden we een bestelwagen. Ik vroeg aan mijn boekhouder of ik eigenlijk niet beter een nieuwe bestelwagen kon kopen? En hij zei … nee, nee, nee … dit is niet toepasbaar binnen jouw bedrijf. Dit vond ik wel vreemd … Ik huurde gedurende een maand een bestelwagen en wat ik betaalde voor een week was een bedrag waarmee ik al een lening van een bestelwagen kon afbetalen… Het was iemand die niet meedenkt, niet vooruitdenkt. Met mijn huidige boekhouder - Jonathan Stuyts van Stuyts Accounting Services - heb ik op een jaar of anderhalf jaar tijd al meer meetings gehad dan gedurende 18 jaar met mijn vorige boekhouder. De eerste meetings waren emotionele meetings. We brachten alles eerst in kaart wat het verleden betrof en er vielen heel wat lijken uit de kast.”
JONATHAN STUYTS: “Beter gezegd, je kreeg geen advies. De vorige boekhouder deed wel degelijk registratie van de zaken, diende de btw-aangifte in, maakte de jaarrekening over net voor de deadline maar tussentijds gingen heel wat opportuniteiten verloren. Op het moment dat we dat in kaart hebben gebracht, kwam dat wel eens hard aan. En we hebben heel wat meetings nodig gehad om alles weer in goede banen te leiden, om een lijn in de boekhouding te krijgen en een bepaald doorzicht in de zaak te verwerven.”
FREDERIEK VAN PAMEL, EEN BRAND
JONATHAN STUYTS: “Tijdens de veeltallige eerste meetings waarin alles in kaart werd gebracht en het zeer grote investeringsproject naar voor kwam, zei Frederiek eerder vanuit een negatieve ervaring ‘oh cijfers, ik begrijp daar niks van’. Dit is doorheen al die meetings veranderd. Frederiek beseft dat hij wel degelijk iets kent van de cijfers. Hij kreeg bevestiging van een aantal vuistregels die elke goede ondernemer in zich heeft. Dat was zeer belangrijk, hij kreeg een stuk feedback, die er nooit was geweest. Jammer genoeg moesten we wel vaststellen dat de financieringsstructuur van het grote investeringsproject niet goed in mekaar zat.
"Samen met de bank hebben we heel veel gesprekken gevoerd. Frederiek wou met zijn zaak verhuizen naar een locatie die voor de bank en voor mezelf niet echt evident leek. Frederiek was er vanuit zijn gevoel van ondernemen – en dat hebben wij dan minder – wel van overtuigd. De bank en ikzelf dachten dat hij van een toplocatie naar een mindere toplocatie overstapte. Terwijl Frederiek echt wel in de nieuwe locatie geloofde.”
FREDERIEK VAN PAMEL: “Ik was zelfs beschaamd om aan de mensen te zeggen wat mijn winkel op die toplocatie maar opbracht. Ik realiseerde mijn omzet vooral met mijn projecten naast de winkel. Dus ik wist zeer goed dat ik niet zoveel omzet zou verliezen met mijn nieuwe winkel. En het tegenovergestelde is ook gebleken. Ik heb nu veel minder bezoekers, maar ik heb wel de juiste bezoekers. En ik haal een betere omzet.”
JONATHAN STUYTS: “Ik had hier zelf een verkeerde inschatting gemaakt en hier blijkt dus dat het buikgevoel van de ondernemer wel degelijk de moeite waard is om in een financieel plan rekening mee te houden.”
HET NIEUWE PROJECT IN DE EZELSTRAAT ALS LANGE TERMIJN INVESTERING
FREDERIEK VAN PAMEL: “Ik ben nooit een krak geweest in cijfers, maar ik was er wel van overtuigd: als we dit als huur kunnen betalen, dan kunnen we dit ook terugbetalen aan de bank. De banken stemden ermee in. Het aankoopbedrag was toen 1,4 miljoen euro. Met de kosten 1.500.000 euro. En toen vroeg de bank zelf aan ons: heb je geen geld nodig voor de verbouwingskosten? Ik was beschaamd om ja te zeggen, want ik was al dolgelukkig dat ze meegingen in de aankoop. Ik vroeg 200.000 euro voor de verbouwingen… Ik dacht aan wat schilderen, herstellingen …”
JONATHAN STUYTS: “Mijn eerste vaststelling was: dat is veel te weinig. Frederiek was ervan uit gegaan dat het niet mogelijk was om meer te vragen, wat de verkeerde insteek was … De cijfers toonden aan dat het wel degelijk mogelijk was om te vragen wat er nodig was. Dat was jammer genoeg niet uitgewerkt. Dan zijn we een plan gaan maken, een budget om die volledige verbouwingen in te schatten, waarbij we Frederiek opgesloten hebben bij ons op kantoor totdat het klaar was. En dan zijn we teruggekeerd naar de bank.
JONATHAN STUYTS
"We hebben Frederiek ontmoet op een scharniermoment: van iemand die zich kapot werkt voor zijn zaak tot een echt bedrijf & brand met meer organisatie, meer opvolging en een goede financieringsstructuur."
FREDERIEK VAN PAMEL: “Het nadeel van dit project was, dat er al een bepaalde naamsbekendheid was. En ik kon me eigenlijk niet permitteren om dit project niet direct op een goede manier uit te bouwen. De verwachtingen waren zo hoog gesteld, dat we ons niet meer konden veroorloven om te zeggen we zullen het project binnen 5 jaar of 10 jaar afwerken. Het moest er volledig op zijn … met afgewerkte tuin met zwembad, ingerichte keuken voor topdiners … Die gevraagde 200.000 euro verbouwingskosten zijn 1,5 miljoen euro geworden en vreemd genoeg voor mij kon dit voor de bank!”
JONATHAN STUYTS: “Het ging om een lange termijn investering, dat mag gerust met lange termijn middelen gefinancierd zijn. Dat was een eerste aanpassing die nodig was in dat project. Het ging hier in eerste instantie over een onroerend goed investering met bijkomende zaken zoals het.
TOEKOMSTPERSPECTIEVEN
FREDERIEK VAN PAMEL: “Het project van de Ezelstraat biedt nog heel wat perspectieven. We zijn nu een jaar open en eigenlijk moet het nu nog allemaal beginnen. We staan op een rond punt en er zijn heel wat invalswegen met heel wat potentieel … alleen moeten we ons een beetje bewapenen dat we er sterk genoeg voor zijn. Het project heeft nu al geleid tot een paar nieuwe projecten waarbij ik klanten help een huis te zoeken. Ik heb veel interesse voor immobiliën, ik heb een behoorlijk netwerk, voel rap iets aan en zie mogelijkheden. En we kunnen bovendien ook nog de verbouwingen, de aankleding, de tuin doen voor de klant. Er zijn weinig bedrijven die zo’n gamma kunnen aanbieden aan de klant.
"Ik ben geen nummer bij Stuyts, ze volgen mijn bedrijf nauw op en dat kost natuurlijk ook iets, maar in de financiële wereld en vooral bij de banken wordt altijd gezegd: een goede boekhouder betaalt zichzelf terug en dat is ook zo. Ik betaal nu een grotere factuur aan mijn nieuwe boekhouder maar ik weet nu tenminste hoe mijn bedrijf in elkaar zit. Het bedrijf Stuyts is voor mij geen extern bedrijf, maar is deel van ons team. Een goed team kijkt in dezelfde richting, same goal, same direction. We zouden heel wat verder gestaan hebben hadden we Stuyts vanaf dag één ontmoet en we hebben een mooie woning cadeau gedaan aan vader staat door verkeerd advies. Ik kon je vroeger niet eens vertellen wat mijn bedrijf waard was. En een paar jaar later doen we hier samen dit project. Het kost 3 miljoen euro, we kopen ook nog eens het huis van de buren erbij. We zijn anderhalf jaar bezig en we kopen een nieuwe auto, ik zie in Parijs kunst en ik koop kunst … Opeens kan er heel wat, dat vroeger helemaal niet kon. En toch slaap ik nu beter dan vroeger, want nu heb ik iemand die meedenkt, die er voor me is, die me raad kan geven. Dat heb ik ook met mijn bankier. Met z’n drieën vormen we een goed geoliede motor.
JONATHAN STUYTS: “We hebben Frederiek ontmoet op een scharniermoment: van iemand die zich kapot werkt voor zijn zaak tot een echt bedrijf & brand met meer organisatie, meer opvolging en een goede financieringsstructuur. En die zaak kunnen we nu veel meer kansen geven. Er is wel nog wat verbouwingsstress. Maar de grote omslag is geweest: een echt bedrijf met voorspelbaarheid, met budgettering, met rendementsanalyse maar zonder afbreuk te doen aan de fundamentele waarden die Frederiek vooropstelt: de klant moet centraal staan, de creativiteit moet blijven overwegen en hoewel heel veel mensen niet begrijpen dat je die zaken met elkaar kan verzoenen, Frederiek kan dat wel, hij slaagt hierin.”
Comments