PLANNEN, BUDGETTEREN EN FORECASTEN IN ONZEKERE MARKTEN

In normale tijden is een budget doorgaans een jaarbudget waar de plannen voor het jaar in neergeschreven staan en waar er een maandelijkse opvolging van gebeurt. Op het einde van het jaar hangen de bonussen vaak samen met de resultaten vergeleken met het budget. Anders gezegd: het budget is dus ook een manier om de performance te meten. Bovendien willen bedrijven met hun budgetteringsproces hun cashpositie kennen. Zeker grote bedrijven volgen elke maand op hoe hun actuele cijfers staan tegenover het budget.
 

In een crisissituatie, zoals we nu kennen met Covid-19 of in markten waar veel onzekerheid heerst, is het opstellen van een jaarbudget echter geen evidentie. Wie durft een jaar vooruitkijken? Of zelfs een half jaar? Het is dus moeilijk om te beslissen op basis van welk referentiepunt de nieuwe budgetten gemaakt kunnen worden.
 

Ondanks het feit dat in 2020 het budget al snel een onbruikbare oefening geworden was, blijven veel bedrijven ook voor het volgende jaar vastklampen aan een budgetcyclus. Toch is het meer dan ooit zo dat de technieken erachter belangrijk zijn. Bovendien is de doelstelling ervan veranderd: het gaat over overleven, niets meer en niets minder.

 

In deze reeks webinars willen we inspireren met voorbeelden van CFO’s die met een alternatieve zienswijze of nieuwe technieken voor het budgetproces een bruikbare managementtool maken.  

vito_logo_linkedin.png

CASE VITO

Programma
 

- Nieuwe inzichten inzake budgetteren door Dries Van Nieuwenhuyze (Deel 1)

- Praktijkgetuigenis Rob Fabry, CFO VITO

- Expertanalyse van de VITO case en Q&A

8 OKTOBER - 17u tot 18u

In partnership met

TDLgroup8BloemenKrisJDB.jpg

CASE TDL GROUP

Programma
 

- Nieuwe inzichten inzake budgetteren door Dries Van Nieuwenhuyze (Deel 2)

- Praktijkgetuigenis Kris Bloemen, CFO TDL Group

- Expertanalyse van de TDL case en Q&A

10 NOVEMBER - 17u tot 18u

In partnership met

Randstad13VanIseghemIsabelleJDB.jpg

CASE RANDSTAD

8 DECEMBER - 17u tot 18u

Programma
 

- Nieuwe inzichten inzake budgetteren door Dries Van Nieuwenhuyze (Deel 3)

- Praktijkgetuigenis Isabelle Van Isaghem, CFO Randstad Group

- Expertanalyse van de Randstad case en Q&A

In partnership met

mediahuis.jpeg

CASE MEDIAHUIS

Programma
 

- Nieuwe inzichten inzake budgetteren door Dries Van Nieuwenhuyze (Deel 4)

- Praktijkgetuigenis Kristiaan De Beukelaer, CFO Mediahuis

- Expertanalyse van de Mediahuis case en Q&A

12 JANUARI 2021 - 17u tot 18u

In partnership met