top of page

KEYNOTE KMSKA

Nocturne in het KMSKA op 12 maart 2024 met keynote door algemeen directeur Carmen Willems en Helen Gorrill, een Britse kunstenares, auteur, feministe en kunsthistorica. Er volgt een rondleiding doorheen het museum met walking dinner en netwerkreceptie. 

CARMEN WILLEMS

Carmen Willems (1968) heeft een indrukwekkende carrière opgebouwd als politica en bestuurder. Ze heeft zich sinds 2020 toegewijd aan haar rol als algemeen directeur van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA).

Haar professionele reis begon na het behalen van haar economie diploma aan de KU Leuven, waar ze haar scriptie wijdde aan kunstsponsoring. Na haar studie werkte ze eerst voor een bouwfirma voordat ze in 1995 bij het Gallo-Romeins Museum in Tongeren aan de slag ging. Hier heeft ze ruim 20 jaar gewerkt en bekleedde uiteindelijk de positie van algemeen directeur. In 2016 werd ze directeur van Toerisme Limburg, en in 2017 werd ze zakelijk directeur van het KMSKA. Na het vertrek van algemeen directeur Manfred Sellink, nam ze ad interim de functie van algemeen directeur waar, voordat ze in 2020 officieel werd benoemd tot algemeen directeur van het KMSKA.

Naast haar carrière als Algemeen Directeur, heeft Carmen Willems ook een politieke rol vervuld als lid van de Open Vld. Ze diende als gemeenteraadslid in Tongeren en tussen 2003 en 2009 was ze waarnemend burgemeester voor Patrick Dewael.

Met haar indrukwekkende prestaties in de culturele sector als algemeen directeur en haar betrokkenheid in de politiek heeft Carmen Willems haar stempel gedrukt op zowel de culturele als de politieke wereld in België.

Bovendien zal Carmen tijdens deze editie van Women in Finance een korte keynote geven over cultureel ondernemerschap. Haar inzichten als Algemeen Directeur van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA) en haar expertise op het gebied van kunstsponsoring zullen ongetwijfeld inspirerend zijn voor de deelnemers aan het evenement. Haar betrokkenheid in zowel de culturele sector als de politiek zal een waardevolle bijdrage leveren aan het bespreken van de rol van vrouwen in financiën en cultuur.

view.jpeg
Helen pic.jpg

HELEN GORRILL

BIO

Helen Gorrill, ook bekend als Helen Gørrill, is een Britse kunstenares, curator, feministe en kunsthistorica. Ze behaalde haar doctoraat in hedendaagse Britse schilderkunst in 2017, met co-begeleiding van het Royal College of Art. Haar proefschrift "De Gendergerelateerde Economische en Symbolische Waarden in Hedendaagse Britse Schilderkunst" werd vervolgens overgenomen door uitgevers. 

 

Gorrills kunst is wereldwijd te vinden in privé- en openbare collecties, inclusief het digitale archief van het Elizabeth A. Sackler Center for Feminist Art van het Brooklyn Museum in New York. Helen Gørrill onderzoekt tijd, geschiedenis en realiteit door hedendaagse beelden te verbinden met oude meesters. Ze geeft nieuw leven aan kunsthistorische portretten door ze te "vandaliseren" met fotobombardement en elementen uit moderne subculturen, zoals lippenstift, eyeliner en menselijk haar. Haar opvallende gecollageerde en geschilderde portretten, waarin 17e-eeuwse en hedendaagse elementen samenkomen, hebben ook opdrachten gekregen van prestigieuze klanten, zoals het nieuwe Bankside Hotel bij Tate Modern in Londen.

 

Helen Gorrills onderzoek onthult de opkomst van "Androgyn Aesthetics" in Britse schilderkunst sinds de jaren 1990 en "Essentialist Aesthetics" in Europese schilderkunst. Ze schrijft voor The Guardian over gelijkheid en diversiteit in kunst, kritiseert met publieke financiering gesteunde musea voor het bijdragen aan discriminatie en lage zichtbaarheid van hedendaagse vrouwelijke kunstenaars. Ze publiceert in academische tijdschriften zoals het International Journal of the Arts in Society over kunst en gender, co-redigeert boeken zoals Collective and Collaborative Drawing Conversations bij Cambridge Scholars. In haar boek Women Can't Paint: Gender, the Glass Ceiling and Values in Contemporary Art (2020) belicht ze diepgewortelde discriminatie in de kunstwereld. Ze onderzoekt de waardeongelijkheid tussen mannelijke en vrouwelijke kunstenaars, met bevindingen dat mannelijk werk tot 80% meer waard kan zijn. Gorrill benadrukt ook musea's rol in deze cyclus en daagt heersende methoden en normen uit met schokkend bewijs. Ze toont hoe genderinvloeden alle aspecten van artistieke waardering beïnvloeden. Als pionier binnen de 'Me Too'-beweging roept ze op tot actie binnen de kunstwereld.

KEYNOTE: "WAR PAINT: CALLING A CEASEFIRE ON GENDER INEQUALITY IN THE ARTS"

In deze presentatie zal Helen nieuw bewijs presenteren van historische discriminatie tegen vrouwelijke kunstenaars, met inbegrip van tot nu toe ongeziene Victoriaanse teksten en lezingen uit de jaren 1960 aan de Slade School of Fine Art. De situatie van vrouwelijke kunstenaars van de jaren 1990 tot heden zal worden onderzocht aan de hand van haar boek "Women Can't Paint: Gender, the Glass Ceiling and Values in Contemporary Art" (Bloomsbury 2020). Hierbij zal aandacht worden besteed aan de genderwaardekloof van 90%, het dalende glazen plafond en het fenomeen dat de waarde van werk van mannelijke kunstenaars stijgt bij ondertekening, terwijl dit bij vrouwelijke kunstenaars juist daalt. Tot slot worden nieuwe initiatieven voor gelijkheid besproken, waaronder die in Web3, die beogen te voorkomen dat de geschiedenis van kunstgeschiedenis en de markt zich herhalen. De presentatie wordt afgesloten met een lijst van initiatieven die een verschil kunnen maken, met name via musea en instanties, om een broodnodig evenwicht te bevorderen.

MET DANK AAN ONZE PARTNER

Bakker & Partners - logo - RGB_Tekengebied 1.png
Bakker Interim Management - logo - RGB_Tekengebied 1.png
bottom of page