Waarom is een dossier nodig?

Awards waarvoor je uit het niets genomineerd wordt of op basis van alleen maar publiek beschikbare informatie als kandidaat naar voren wordt geschoven: daar houden wij niet van. 

De realisaties van een financiële afdeling zijn niet altijd zichtbaar voor de buitenwereld. De jury heeft gedetailleerde informatie nodig om correct in te schatten waar jouw team voor staat. Dan is een waterdicht dossier onmisbaar.

 

Vraagt het indienen van je dossier niet veel tijd, mankracht en tandengeknars?

Dat zijn - begrijpelijkerwijs - de meest gehoorde vragen. Maar als we daar geen geruststellend antwoord op wisten, dan hadden we ook geen kandidaten meer. Voor alle duidelijkheid: onze redactie stelt het dossier op. We hebben geen dagen van je tijd nodig; jij en/of enkele van je teamleden moeten ons natuurlijk wel jullie verhaal vertellen. Wij maken daar een artikel van dat je kan aanvullen of verbeteren als je dat nodig vindt. 

Concreet? Om je ganse kandidatuur tot voorbij de jury te krijgen, rekenen we op maximum 5 uur medewerking: 2 uur interview, 2 uur nalezen, 0,5 uur jurymeeting, 0,5 uur foto en video

Wat als je project nog niet af is?

Welja. Dat is nu een argument waar we weinig tegenin kunnen brengen. Weet wel: het project van een financiële afdeling is nooit af. Ook niet bij de winnaars van de vorige jaren.  Er komt altijd weer een nieuwe uitdaging, een volgende verbeteractie. Je moet durven achteromkijken en fier zijn op wat je al realiseerde. En bovendien, deelnemen is een uiterst originele manier om je medewerkers te bedanken voor hun inzet en engagement. 

 

Stel: je team is top maar er was geen echt project het voorbije jaar?

Dat is niet erg. Integendeel. We hebben graag kandidaturen van financiële afdelingen die hun evolutie en aanpak van de laatste jaren als input voor de case gebruiken. Zijn er in die langere periode toch een aantal zaken die er moeten uitspringen, dan kan dat perfect. Tenzij je met je werknemers werkelijk geen bal hebt uitgevoerd de voorbije jaren, heeft ieder team altijd voldoende aanknopingspunten om er een kandidatuur aan op te hangen.

 

Er heeft net iemand je team verlaten. Slecht moment, of toch niet?

Het is een team-award. Die hangt niet af van één persoon. En net om de motivatie bij de collega’s erin te houden, geeft het terugblikken op de realisaties - en daar appreciatie voor uitspreken - het team heel wat motivatie. 

 

Je nam net een nieuwe in dienst, die moet zich nog inwerken. 

Tja, en dan? Je collega weet dan meteen dat de lat hoog ligt en dat hij/zij bij een potentieel Best Finance Team is beland. Het werk voor de kandidatuur is toch voor onze redactie. Een teamlid meer of minder, dat maakt geen verschil.

 

Er zijn andere, grotere bedrijven die het goed doen. Je vindt je eigen prestaties maar gewoontjes…

Het is een typische karaktertrek van financiële profielen: bescheiden blijven en al hun inspanningen, relativeren. ‘Het is toch allemaal maar gewoon wat we doen.’ Halt. Niets is minder waar. Fierheid is op haar plaats, zeker in relatie tot je eigen bedrijf. Want daar gaat het om: de inschatting van het project gebeurt vanuit de specifieke bedrijfssituatie.

Trouwens, we creëerden verschillende award-categorieën om zoveel mogelijk cases van gelijke maturiteit en bedrijven van gelijke grootte met mekaar te vergelijken.

 

Het is de laatste jaren moeilijk in je sector.

Of je bedrijf het nu even lastig heeft of dubbele groeicijfers presenteert, wij kijken toch naar de prestaties en realisaties van het financiële departement. Anders gezegd: het is niet omdat je bedrijf het einde van haar groei niet kent, dat de financiële kliek een betere case voorlegt en omgekeerd.

 

Je blijft graag discreet.

En dat respecteren we. We brengen alleen die zaken naar buiten waar je akkoord mee gaat. We maken vooraf een filmpje of animatie over je kandidatuur. Je kan op je twee oren slapen: je hoeft tijdens de award-ceremonie niet op het podium te springen om het duizendkoppig publiek te woord te staan. Je blijft gedurende het ganse traject gezellig in je comfortzone.

 

Je nam al eens deel.

So? De tijd staat niet stil. Zaken evolueren en nieuwe initiatieven moeten gezien en geëvalueerd worden. Legio voorbeelden van teams die zich een tweede en zelfs een derde keer enthousiast in de strijd gooiden.