top of page

“AI zal de CFO nooit helemaal vervangen, maar wel een belangrijke ondersteuning zijn”

Wanneer de CFO niet alleen medeoprichter is maar tevens ook een tijdje product ownership en sales deed, geeft dat heel boeiende en waardevolle fundamenten aan zijn rol. Dat getuigt het parcours van Bart-Jan Maatman bij Klippa, de digitaliseerder van documenten die werd opgericht in 2015 en vandaag winstgevend is.

 

Klippa werd opgericht in 2015 en was nog in vrij premature fase toen Bart-Jan Maatman er bij kwam. Met zes zijn ze, de oprichters: drie developers en drie operationele bestuurders met een business verantwoordelijkheid. Maatman  is sinds de start verantwoordelijk voor finance en de Investor Relations. Vandaag telt Klippa bijna 80 medewerkers en heeft het kantoren in Groningen, waar het werd opgericht, Amsterdam en een backoffice in Roemenië.

 

Noemen jullie zichzelf nog steeds een start up?

Maatman: “We zijn vandaag winstgevend, dus je kan daarover discussiëren. De start-up definitie is ook een lastige wat mij betreft. Kijk naar een bedrijf zoals Slack, waar duizenden mensen werken en die zich nog steeds een startup noemen. Andere bedrijven met dertig personen in dienst noemen zich soms al een scale up. We zien onszelf eigenlijk als die laatste: een degelijke kmo met een gezonde focus op groei, mensen en een robuuste  financiële huishouding. De voorbije jaren draaiden we ongeveer breakeven en in 2024 zijn we EBITDA positief.”

 

Heel wat sectorgenoten van jullie halen aan een ijltempo miljoenen euro’s op. Is het niet moeilijk om te weerstaan aan te snel willen en kunnen gaan?

Maatman: “Dat is een goede vraag. Ja, soms wel. In samenspraak met onze CEO bekijken we altijd wat het meest logische groeiplan is. In de jaren 2021 en 2022 was er veel geld op te halen in ons segment. We hebben toen veel gesprekken gevoerd met venture capitalisten, maar toch voelden we dat dit niet bij ons paste: tientallen miljoenen ophalen en aan een hels tempo investeren en mensen aanwerven. Ik denk dat het onze Groningse nuchterheid is die ons heeft doen besluiten dat niet te doen (lacht). De haalbaarheid van onze business case heeft altijd geprimeerd. Een nog agressiever groeimodel had ook interessant geweest, maar het was niet onze route en ik ben achteraf blij dat we deze route gekozen hebben. We hebben nu nog controle over ons eigen verhaal, en een goede sfeer onder de aandeelhouders.”

 

Aan welk tempo wil je jullie groei nu verderzetten?

Maatman: “Een vuistregel binnen de B2B SaaS industrie spreekt over de rule of 40%-regel: als je meer dan 40% groeit of winstgevend bent - je telt beiden dus op - dan ben je goed bezig. We schuiven eigenlijk telkens wat met die knopjes om daaraan te voldoen. Eerst stevig groeien, en nu meer focus op winstgevendheid. Al zijn we nooit gigantisch verlieslatend geweest.”


Kijk je actief uit naar nieuwe financiering?

Maatman: “De laatste keer dat we middelen ophaalden, was in 2020. Onze cashpositie  is goed op dit moment en kan onze groei financieren. We kijken eerder uit naar een nieuwe strategische aandeelhouder. We zijn altijd wel in gesprek met interessante partijen en zien wel hoe het loopt.”


Ziet u zichzelf als een volwaardige strategische adviseur?

Maatman: “Ja zeker. Als mede-oprichter implementeerde ik bijvoorbeeld mede het CRM en voel ik op basis van het sales proces zeer goed aan hoe onze resultaten gaan zijn. Van leads tot sales deals en de uiteindelijke omzet: door het zelf mee doorlopen te hebben, heb ik meer grip op de P&L en weet je wanneer welk effect zal spelen wanneer ik bijvoorbeeld het rapport van de leads ontwikkeling onder ogen krijg. Bovendien kan je zo als CFO ook sparring partner zijn op het gebied van de CCO. Als je met 9.000 medewerkers bent in plaats van 90 kan ik me voorstellen dat dat moeilijker is als CFO, maar bij Klippa is dat mogelijk en zeer waardevol.”


Is het een luxe dat een groot deel van je revenue in de SaaS business recurring is?

Maatman: “Toch wel. Bij ons is dit zo een 80%, de rest zijn one offs. Jaarlicenties worden vooraf gefactureerd. Nog belangrijker voor ons is de net revenue retention. Deze ligt bij ons boven de 100%, wat betekent dat je bestaande klantenbase meer opbrengt dan het jaar voordien. Dat is voor ons een heel belangrijke metric.”


Zal AI op termijn de CFO vervangen?

Maatman: “Dat misschien niet, maar AI zal de CFO alleszins wel in zeer verregaande mate ondersteunen in zijn of haar keuzes, daar ben ik overtuigd van. De CFO helpt dan wel het verhaal vertellen aan de anderen. Maar hier zijn we nog ver weg van. Er zijn nog zoveel onbenutte mogelijkheden op het vlak van automatisering. Initiatieven zoals Peppol om e-facturatie te ondersteunen zijn daarbij goed om iedereen mee in het bad te krijgen. Vandaag blijft de adaptatie voor e-facturatie toch wel heel laag. Daarom is het soms nodig dit op te leggen, zoals het in België zal gebeuren in 2026 voor e-facturatie. Ik denk dat we met z’n allen even door de korte pijn moeten. Standaardisatie zal ons ook allemaal helpen daarin.”


Welk advies zou je nu aan jezelf geven in 2017?

Maatman: “Om altijd dicht bij jezelf te blijven, en een constante groep met gelijkgestemden rond je te verzamelen. Natuurlijk moet je als CFO ook een tegenstem kunnen zijn in die groep. Ik blijf naast ondernemer ook accountant. Dat maakt je van nature uit wel wat sceptischer. Soms moet je in de start up fase initiatieven stopzetten. Ook in die fases trek je elkaar weer uit de dip en duw je de andere verder in het verhaal. Ook een continu lerende mindset is daarbij essentieel. Elke dag moet je jezelf afvragen hoe het beter kan. Dat kan gaan over heel concrete dingen zoals klantencontracten maar ook zeker de financiële administratie. Er valt altijd wat te verbeteren.”



Comments


bottom of page