We leven in onzekere tijden, het wordt voor bedrijven dus meer en meer belangrijk om voorspellingen en scenario’s te maken en zo meer zekerheid te verwerven. Dat is de manier om toekomstbestendig te zijn. Finance speelt een cruciale rol in het maken van die voorspellingen en scenario’s. Als geen ander departement in het bedrijf heeft finance namelijk zicht op het overgrote deel van de beschikbare data. Door gebruik te
maken van innovatieve technologieën zoals data mining, modellering, machine learning en artificiële intelligentie worden de voorspellingen, gemaakt aan de hand van beschikbare financiële en niet-financiële data, steeds nauwkeuriger en daardoor relevanter.
CFO Magazine ging in partnership met CCH Tagetik op onderzoek om na te gaan hoe en ik welke mate de maturiteit van Belgische bedrijven op vlak van predictive analytics of analytische intelligentie evolueert. We gaan na in welke mate bedrijven voorspellingen maken, hoe nauwkeurig die zijn, hoe ver ze vooruitkijken, welke technologieën en methodes ze gebruiken, of finance in de lead zit enzoverder.
Een eerste opvallende bevinding? De gemiddelde analytische maturiteit van onze Belgische ondernemingen is amper 1,5 op 5. Het gemiddelde huidige gebruik van analytische intelligentie bedraagt 1.9 op 5, de interesse in de toepassing ervan scoort gemiddeld 3.45 op 5. Dit wil zeggen dat iets meer dan de helft van alle respondenten
geen analytische intelligentie toepast of amper. Nochtans heeft predictive analytics een hoop voordelen, die onze respondenten ook naar voor schuiven...
In een uitgebreide whitepaper geven we u graag meer inzichten in de voordelen, de hefbomen die bedrijven verder kunnen helpen bij predictive analytics en de stappen die de CFO kan zetten om te groeien in de maturiteit rond dit onderwerp.
Comments