top of page

De ratio van de CFO draagt bij aan de emotie van de supporter

#265 CFO Magazine Interview met Klaas Reynaert, CFO bij Anderlecht




 

RSC Anderlecht is by far de meest succesvolle voetbalclub van ons land, maar de laatste jaren stokte de machine en kwam de club in financieel stormweer terecht. Die precaire financiële situatie had impact op het potentieel aan sportieve successen. Niet toevallig wordt deze vicieuze cirkel doorbroken na de aanstelling van een nieuw management, waaronder ook een nieuwe CFO en klimt Anderlecht uit het financiële en sportieve dal. Mede aan de grondslag van dit succes: een dwingend financieel plan dat rigoureus wordt gevolgd en uitgevoerd door het management, waaronder CFO Klaas Reynaert. Het liefst hard werkend achter de schermen, maar voor CFO Magazine opent hij de deuren van zijn bureau in Neerpede.


KLAAS REYNAERT, CFO BIJ ANDERLECHT


Niet iedereen is voetballiefhebber. Schets je eens ‘het bedrijf’ RSC Anderlecht?

Met een omzet van iets meer dan 100 miljoen euro en 180 medewerkers (niet allemaal full time) zijn we een stevige KMO. Maar allicht wel de meest gemediatiseerde KMO van het land. Er zijn enkele journalisten die hun dagelijks brood verdienen door alleen maar over Anderlecht te schrijven en alles wat hier gebeurd, wordt heel snel uitvergroot. Daarnaast hebben we enorm veel stakeholders: iedere thuismatch zitten meer dan 20.000 supporters (klanten) in ons stadion, maar over gans België hebben we zo’n 1,1 miljoen supporters. Die voelen zich betrokken en hebben hun mening over het beleid van de club. Stakeholdermanagement krijgt hier waarschijnlijk meer aandacht dan bij een andere KMO van deze omvang.


Van waar komt die 100 miljoen euro omzet?

Een eerste inkomstenbron is alles wat met de organisatie van de thuiswedstrijden te maken heeft: supporters die naar het stadion komen, VIP gasten voor de business seats en loges. Die ‘match day revenues’ staan voor ongeveer 20% van onze omzet. Een tweede peiler is sponsoring allerhande, ook goed voor 1/5. Dan zijn er de TV rechten: een jaarlijks bedrag dat we krijgen van de rechtenhouder om onze wedstrijden uit te zenden. Er zijn ook nog inkomsten uit merchandising, verhuur van het stadion aan derden, enz… maar die inkomsten zijn minder significant. De belangrijkste component is de transfers van spelers, en het liefst nog van zelf opgeleide spelers. Dat is niet alleen voor Anderlecht het geval, maar is een structurele inkomstenbron van alle Belgische voetbalclubs. Een jaar zonder lucratieve uitgaande transfer of Europees voetbal is financieel een lastig gegeven.



“Forecasting is bij ons puur scenario’s bouwen, zodat we quasi real-time de financiële implicaties kennen van een mogelijke beslissing.”

Klaas Reynaert, CFO bij Anderlecht


BIO: Klaas Reynaert (31) is geboren en getogen West-Vlaming. Hij startte zijn studies TEW in Kortrijk om die vervolgens aan de KU Leuven af te ronden. Om zijn Frans bij te schaven studeerde Klaas nog een extra jaar aan de universiteit van Rennes. Hij start zijn loopbaan bij PWC en via het klantendossier van Alychlo (nvdr vennootschap van Marc Coucke, op dat moment eigenaar van KV Oostende, nu mede-eigenaar van RSCA) begint hij te werken op het dossier van KV Oostende. Daar bouwt hij onder meer stevig ervaring op met licentiedossiers en loopt zich daarmee in de kijker van AS Monaco die een nieuwe CFO zoekt voor haar nieuwe eigendom: Cercle Brugge. Maar na amper een klein jaar komt RSC Anderlecht, in volle heropbouw, aankloppen. “Ik was toen nog altijd maar 28 jaar, altijd fan geweest van Anderlecht… je kan begrijpen dat ze mijn aandacht hadden. De gesprekken liepen goed, de klik met de andere managementleden was er… en dus heb ik juli 2021 de sprong genomen en ben ik sindsdien CFO van Anderlecht.”


Laten we even dieper ingaan op die omzetcomponenten. Hoe kunnen de inkomsten rond de wedstrijd verhoogd worden?

Er zijn een aantal zaken die meespelen. Om te beginnen is er de capaciteit van het stadion. Ons stadion zit elke wedstrijd vol. We kunnen niet meer mensen ontvangen. De vraag voor ons product is groter dan we kunnen aanbieden. We proberen daar op in te spelen door de verkoop van abonnementen op een bepaald moment stop te zetten en x-aantal tickets in de vrije verkoop te houden, om ook een constante instroom van nieuwe supporters te kunnen garanderen. Maar om de capaciteit en dus de omzet te kunnen vergroten, is een nieuw stadion op termijn een optie. Bovendien legt UEFA (nvdr organisator van de Europese competities) legt steeds strengere eisen op aan voetbalstadia en om compliant te blijven, moeten we constant investeren. Bij een nieuw stadion zou dat niet meer moeten en zou ook de commerciële exploitatie van het stadion meer inkomsten kunnen genereren. Anderzijds: het is niet omdat je investeert in een nieuwe beleving, zoals we recent deden met bijvoorbeeld de nieuwe led verlichting of omdat de ploeg beter speelt, dat je plots de prijs van een abonnement kan verdubbelen.


Misschien kan omzetgroei komen van de TV rechten? Ik las dat wedstrijden van Anderlecht nog steeds de hoogste kijkcijfers halen. Dat kunnen jullie misschien verzilveren? Of met 1,1 miljoen supporters de rechten zelf houden?

Het is ook een kwestie van solidariteit tussen alle clubs, maar het zou ergens wel logisch zijn dat de kijkcijfers meetellen in de verdeelsleutel. Nu is dat niet zo. De Pro League (nvdr de vereniging van professionele voetbalclubs) verkoopt de TV rechten en hanteert een verdeelsleutel gebaseerd op de resultaten van de club de voorbije vijf jaar en andere factoren zoals het aantal zelf opgeleide Belgische spelers in de kern, het feit of er een vrouwenploeg is of niet, enz…. In vergelijking met landen als Engeland, Duitsland enz…. zijn die TV rechten eerder beperkt bij ons.


Dan maar hopen dat er regelmatig een talent uit de jeugdreeksen de neus aan het venster steekt en een goede verkoop kan gerealiseerd worden?

Dat is inderdaad een deel van ons businessmodel. De Belgische competitie in het algemeen en Anderlecht in het bijzonder is een opleidingsclub. We hebben daar een rijke historie in. Wij investeren ook heel veel in onze academie. Op alle vlakken. We willen de beste trainers en de beste omkadering hebben. Wij investeren echt veel in die talenten en in onze academie en gelukkig kunnen we geregeld veel winst maken op de doorverkoop van spelers die bij ons zijn opgeleid. Het is een algemeen mechanisme in het voetbal dat als een speler getransfereerd wordt van ploeg A naar ploeg B de opleidende club, dit is de club waar de speler speelde tussen 13 en 23 jaar, 5% van het transferbedrag krijgt. Als Lukaku van Chelsea naar AS Roma transfereert; .....


Lees het volledige interview in CFO Magazine:





Tekst: Peter De Roeck

Foto's: Jerry De Brie

Comments


bottom of page