“Factoring werkt vaak beter dan een kredietfaciliteit”
- brecht62
- 20 nov 2023
- 5 minuten om te lezen
In samenwerking met Factris

Factoring ondersteunt groei, verhoogt je werkkapitaal en vermindert administratieve rompslomp. Toch maken Belgische bedrijven er nog te weinig gebruik van. Daar wil het Nederlandse Factris verandering in brengen. Dit jaar betrad de fintech speler de Belgische markt, en ze steken hun ambitie niet onder stoelen of banken. “Wij willen marktleider worden in elk land waarin we actief zijn.”
Amper zes jaar na hun oprichting is Factris al in vijf Europese landen actief. Ze groeien met andere woorden explosief. Eerder dit jaar kregen ze daarom nog een kapitaalinjectie van 50 miljoen euro om de uitbreiding bij te houden.
De focus van Factris ligt op factoring. Een concept dat niet geheel nieuw is in onze contreien, maar meer aandacht verdient volgens Nouri Verhoeven, Group Head of Sales bij Factris. "Simpel gezegd kopen we facturen aan en binnen de 24 uur voorfinancieren we die aan onze klanten", stelt hij. "De debiteur van onze klant betaalt vervolgens de factuur aan ons. Wij voeren met andere woorden het debiteurenbeheer van onze klanten uit. Daarnaast voorzien we ook verzekeringen tegen wanbetalingen en faillissementen."
Eén van de belangrijkste voordelen van die werkwijze is dat bedrijven hun financiële administratie kunnen verminderen. "In principe moet je gewoon nog de factuur uitsturen", stelt Verhoeven. "De hele debiteurenadministratie gaat uit je handen. Onze klanten hoeven niet meer achter hun facturen te bellen, en zich geen zorgen te maken over een opdrachtgever die failliet gaat. Ze kunnen gewoon lekker doorgaan met ondernemen zonder hun hoofd te breken over de financiële rompslomp."
Factris financiert zichzelf door een klein percentage te heffen op de uitgestuurde facturen. Die trade-off is het voor heel wat bedrijven echter waard. "Factoring stimuleert de groei", stelt Verhoeven. "Met factoring hoeft een ondernemer zich geen zorgen te maken over de financiële administratie, en of die je groei wel kan bijhouden. Daarnaast stijgt je werkkapitaal, want je krijgt facturen binnen enkele dagen betaald. Het vermindert ook het risico dat je in de problemen komt door wanbetalers.”
Ook kan factoring een belangrijke rol spelen in het verminderen van je kosten. “Als je bijvoorbeeld materialen aankoopt, dan kan je soms kortingen afdingen door binnen een korte termijn te betalen”, stelt Verhoeven. “Factoring maakt dat mogelijk, want je verkoopfacturen worden sneller betaald. Als je aan de aankoopkant 2-3% korting kan afdingen door binnen enkele dagen te betalen, dan financiert factoring zichzelf. Sommige van onze klanten maken zelfs winst met dergelijke structuren."
American factoring
Volgens Verhoeven is factoring nuttig voor allerhande soort bedrijven, van groot tot klein. "Onze klanten verschillen enorm", stelt hij. "Het scala aan bedrijven dat wij bedienen is erg divers. Dat gaat van kleine zelfstandigen die 3000 euro per week indienen tot partijen die 30-40 miljoen euro per jaar bij ons onderbrengen. Het gaat van de kleine freelancers en de middelgrote KMO's tot de grote multinationals, en alles daartussen. Factoring doen we ook in elke denkbare branche, van metaalrecycling tot retail en van bouw tot transport. Je kan het zo gek niet bedenken of we hebben wel een klant die het doet (lacht)."
Traditioneel gezien was factoring een systeem waarbij een bedrijf een krediet kreeg dat voor een langere periode doorliep. Dat krediet werd gebaseerd op het aantal debiteuren van een bedrijf. Alle facturen moeten hier dus verkocht worden. In dit soort traditionele factoring moet er meestal ook aan een minimumomzet voldaan worden.
Factris werkt daarentegen met een andere vorm van factoring, die meer flexibiliteit toelaat aan haar klanten. "Wij werken vooral met American factoring", stelt Verhoeven. "Hier is het niet verplicht om je hele debiteuren-portefeuille uit handen te geven. Klanten mogen er voor kiezen om slechts enkele debiteuren bij ons onder te brengen. Uiteraard mogen ze ook de hele portefeuille bij ons plaatsen, maar we laten onze klanten daar vrij in. Ze kunnen zelf de analyse maken wat het meest aantrekkelijk is.”
Cessieverbod
Toch stelt Verhoeven dat de overstap naar factoring een beredeneerde beslissing moet zijn. "Je moet het goed overleggen met je opdrachtgevers", stelt Verhoeven. "Soms zal een bedrijf een zogenaamd cessieverbod hebben. Daarin verbieden ze bedrijven om hun facturen door te geven aan een derde partij. Dat moet je dus even nakijken bij je opdrachtgever. Maar zelfs wanneer er zo'n verbod is kan je nog steeds een waiver afgeven op die voorwaarden in het contract, waardoor factoring alsnog mogelijk is. Meestal kunnen we met onze klanten daarover samenzitten en tot een oplossing komen."
Alhoewel factoring al een tijdje bestaat in België, is het concept nog niet zo populair bij onze CFO’s. Andere kredietopties nemen zo meestal voorrang. Maar dat is onterecht volgens Verhoeven. "Factoring is niet onbekend, maar zeker in België kiezen bedrijven vaker voor een kredietfaciliteit bij een bank. Voor heel wat bedrijven, zeker wanneer ze groeien, is dat echter niet altijd de beste oplossing. Bij een bank steunt de kredietfaciliteit op de cijfers die je bedrijf haalt. Maar als je snel groeit, dan lopen die cijfers natuurlijk achter. Dan is het heel moeilijk om extra kredieten binnen te halen. Factoring schaalt gewoon mee met je opdrachtgevers. Het geeft je dus meer flexibiliteit, en speelt beter in op je noden."
Mens en machine
Waar factoring in het verleden heel wat handmatig werk betekende voor factoring-bedrijven, zet Factris nu hevig in op automatisatie. Dat helpt hen om klantendossiers efficiënt op te volgen. "Het enige wat een klant moet doen is ons in cc zetten van de factuur", stelt Verhoeven. "We hebben daarnaast een online portaal waarin ze de factuur kunnen uploaden. Binnen een mum van tijd is dat gebeurd. Op dat platform kunnen ze 24/7 de voortgang van hun dossier opvolgen. Daar zien ze of de debiteur de factuur al betaalde, hoeveel er onbetaald is en hoeveel ze nog uitstaan hebben. Ook de documenten uitdraaien voor de belastingen kan met één druk op de knop. Het enige wat zij moeten doen is ons mailadres in cc toevoegen."
Dat betekent echter niet dat de menselijke kant genegeerd wordt bij de Nederlandse fintech speler. "Bij ons is 95% van het systeem geautomatiseerd", stelt Verhoeven. "Dat maakt dat we erg efficiënt kunnen werken, en op grote schaal facturen kunnen innen. Dat flankeren we echter met een menselijke aanpak. Heel wat van onze klanten vinden menselijk contact erg prettig. Daarom hebben we nog steeds een groot team dat verantwoordelijk is voor klantencontact, het contact met de debiteuren en de commerciële zijde. We combineren dus technologie en de mens. We behouden klantvriendelijkheid, maar zorgen dat alles zo snel en vlekkeloos mogelijk verloopt."
Ondertussen zet het bedrijf zijn groei voort. Factris heeft vandaag drie kantoren in Nederland en een nieuw kantoor in België. Daarnaast zijn ze aanwezig in Polen, Litouwen en Letland. "We breiden onze olievlek steeds verder over Europa uit", stelt Verhoeven. "Zes jaar na onze oprichting zitten we al in vijf verschillende landen. Die groei willen we doorzetten. We hebben ons oog op Estland, Denemarken en Duitsland. We zijn nu marktleider in factoring in Nederland. Dat willen we ook worden in elk land waar we aanwezig zijn, inclusief België."
Comments