Covid-19, economische onzekerheid, wisselkoersrisico’s, …Wie vandaag een beursgenoteerde wereldspeler financieel moet besturen, weet de uitdagingen te tellen. Maar Ilkka Hara, CFO van de Finse lift- en roltrapproducent Kone, stuurt met rustige vastberadenheid. Hij huldigt het credo van zijn bedrijf: de flow in het leven van vele mensen optimaliseren. In financiële termen vertaald: kort op de bal spelen, resoluut en out-of-the-box durven denken en beslissingen nemen op basis van big data.
Liften en roltrappen blijven op- en neergaan en rollen over de hele wereld. Daar heeft een pandemie geen invloed op. Wél heeft die een invloed op de luchtvaart. En dus moeten we ons live interview dat gepland stond in het hoofdkantoor van Kone, net buiten de Finse hoofdstad Helsinki, noodgedwongen vervangen door een Teams-interview. Ilkka Hara is CFO van een bedrijf dat 10 miljard euro omzet gegeneert en 60.000 medewerkers telt. Hij is één minuut te vroeg op het appèl. ‘Dat doen we met de vergaderingen van ons executive committee altijd’, lacht hij. ‘Wij zijn pro-actieve mensen.’ Het geeft meteen weer hoe hij de rol van zijn finance departement wil typeren. Snel, en vooruit kijkend.
Maar eerst: hoe is jullie financieel departement bij Kone gestructureerd?
Ilkka Hara: ‘Onze structuur is relatief eenvoudig en is opgebouwd op landniveau. We hebben klanten in more than 60 landen waar we zowel uitrusting (roltrappen, liften en automatische deuren) als diensten (onderhoud) verkopen, en willen onze finance activiteiten dicht bij de klanten houden. Op groepsniveau hebben we zoveel als mogelijk van onze finance activiteiten gecentraliseerd in shared service centres. We zien onszelf als een globaal opererend shared service centre dat de lokale eenhouden zoveel als mogelijk moet ontzorgen. Hierdoor kunnen onze plaatselijke afdelingen maximaal business partner zijn voor onze klanten: zij verstaan die klanten beter dan wie anders. Hier op kantoor werken iets meer dan 100 mensen in finance, die zich met de wat complexere onderwerpen bezighouden zoals financiële analyse en controlling, maar ook consolidatie en rapportering.’
Wat zie je als je belangrijkste uitdagingen?
Hara: ‘De Covid-19 pandemie heeft de wereld veel onzekerheid opgeleverd. Voor een grote onderneming vraagt dat vooruit te durven kijken en trends te spotten vanuit een macro-economisch perspectief. En hoe zien we onze klanten op korte termijn evolueren? Financieel gesproken moeten we meer dan ooit tevoren op de korte én de lange termijn forecasts durven maken. We moeten snel beslissingen nemen die een impact hebben op de lange termijn: dat is ‘dealing with uncertainty’.
Maar ik zie nog andere grote uitdagingen. Hoe kunnen we onze landafdelingen belpen om betere businessbeslissingen te nemen? We moeten kosten alloceren om onze nationale operaties duurzaam en winstgevend vooruit te helpen. Dus meer dan ooit moet finance in tijden van onzekerheid een ondersteunende rol spelen. Dat gaat over meer dan alleen de cijfers, maar ook over de zakelijke kant.
Een derde grote uitdaging is hoe we omgaan met de almaar groeiende hoeveel data die we continu ter beschikking hebben. We moeten beslissingen baseren op data, analyses, inzichten en forecasts. Dat gaat over veel meer dan over statische controlling: analyseren gebeurt nu op continue basis. Die voortdurende controle is ook noodzakelijk omdat we zwaar hebben geïnvesteerd in realtime support bij onze klanten. Sinds onze liften met de cloud verbonden zijn, krijgen we dus veel meer data binnen en moeten we die controleren en bijsturen op continue basis. Dat vergt veel support, ook van ons departement.’
Wat is de impact van Covid-19 op de manier waarop je een financieel departement beheert?
Hara: ‘Het is opvallend dat het derde kwartaal van 2020 beter geweest is dan het derde kwartaal van vorig jaar. En dat in het huidige klimaat!’
Lees verder in uw dashboard. Nog geen abonnee? Klik hier.
Comments