Auteur: Dorien Roes, Country Manager Belgium & Luxemburg, Workday
Bedrijven in heel Europa zetten weer stappen richting een normale gang van zaken na het dieptepunt van de coronacrisis. Voor dit artikel spraken we met finance professionals bij bedrijven die Workday gebruiken over veerkracht, digitale transformatie en de belangrijkste ‘lessons learned’.
Tijdens de coronapandemie zijn finance professionals geconfronteerd met talloze uitdagingen die de gang van zaken in hun organisaties op zijn kop hebben gezet. De voormalige CFO en Performance Director bij ÏDKIDS, een Franse community voor kinderen en ouders, stelt dat het zorgen voor optimaal inzicht in de financiële metrics een belangrijke uitdaging is geworden. "Cashflow heeft aan belang gewonnen. Het is belangrijk dat finance een goed beeld van de liquiditeit kan presenteren om aandeelhouders, partners en werknemers gerust te stellen."
Matthew McManus, Group Head of Finance bij het in Ierland gevestigde softwarebedrijf Kainos, benadrukt dat change management en het beschermen van de bedrijfscultuur belangrijke prioriteiten zijn geworden nu we de pandemie beter onder controle hebben. "We moeten door een veranderende omgeving kunnen navigeren. Dat betekent dat we onze strategische doelstellingen moeten beschermen om het beste talent aan te trekken, te ontwikkelen en te behouden", zegt McManus.
“We moeten als CFO door een veranderende omgeving kunnen navigeren.”
Matthew McManus, Group Head of Finance, Kainos
Vaart zetten achter de transformatie van finance
Waar de transformatie van finance vóór de pandemie op de lange baan werd geschoven, hebben finance professionals het nu wel bovenaan hun lijstje gezet. Zo is McManus van Kainos van mening dat organisaties met een voorsprong in digitale transformatie de pandemie beter hebben doorstaan. "We zijn al een paar jaar bezig met onze financiële digitale transformatie, dus we konden zonder onderbrekingen onze klanten en medewerkers op afstand van dienst zijn", zegt hij. "We konden Workday Financial Management en Workday Adaptive Planning goed gebruiken in deze onzekere periode."
Atlas Professionals is een Nederlandse leverancier van recruitment- en HR-services met een focus op de maritieme- en energiesector. Aan het begin van de corona pandemie zat het bedrijf midden in de uitrol van Workday en moest het een moeilijke beslissing nemen: pauzeren of doorgaan. André Secrest, Group Controller bij Atlas Professionals, vertelt over deze beslissing: "Er waren twee uitdagingen: een stijging van de olieprijzen en de COVID-uitbraak, die beiden impact hadden op onze business. Daarom hebben we de implementatie van Workday doorgezet. Ten eerste kon ons oude financiële systeem niet de informatie leveren die we nodig hadden. Ten tweede wilden we nieuwe financiële rapportages invoeren om ons tijdens de pandemie te ondersteunen. Het was absoluut de juiste beslissing", aldus Secrest.
"Nu betekent samenwerking dat we 80% van onze tijd besteden aan het 'waarom' van onze prestaties, in plaats van aan het 'wat' van onze prestaties.
André Secrest, Group Controller, Atlas Professionals
Samenwerking is essentieel voor de moderne CFO
Vandaag de dag vervult de CFO echt de rol van partner, zowel van de CEO als van de business. Hoe gaan onze klanten hiermee om? Secrest van Atlas Professionals: "Vóór Workday hield samenwerking in dat mensen elkaar opbelden om te vragen naar de betekenis van bepaalde data. Daar ging veel tijd aan verloren. Nu betekent samenwerking dat we 80% van onze tijd besteden aan het 'waarom' van onze prestaties, in plaats van aan het 'wat' van onze prestaties.” Bij Kainos heeft Group Head of Finance McManus een vergelijkbare mening." We krijgen steeds meer aandacht voor rapportage en business partnering en minder voor het afronden van processen, omdat dat deel steeds verder geautomatiseerd wordt", zegt hij. "Het gaat om het vermogen om inzichten en data te leveren aan de business, om effectief samen te werken en te communiceren."
Lessen en conclusies van de finance functie
Waar veel finance professionals tijdens de pandemie een voortrekkersrol op zich hebben genomen om hun organisaties door de storm te loodsen, is er nog geen eenduidige definitie van hoe ‘normaal’ eruit zal zien. Wat zijn de belangrijkste conclusies voor de toekomst die bedrijven kunnen trekken uit de pandemie?
Paul Voisin, Global Transformation Leader bij Veolia, een Frans bedrijf dat zich bezighoudt met waterbeheer, afvalbeheer en energiediensten, wijst op het belang van het aanstellen van mensen met passie voor en expertise in financiële transformatie. "Je hebt mensen nodig die begrijpen wat deze systemen allemaal kunnen, want de mogelijkheden zijn eindeloos. En je moet er vooral een long-term commitment van maken. Het is niet iets waar je geld tegenaan gooit om het dan in een hoekje te laten staan", aldus Voisin.
"Je hebt mensen nodig die begrijpen wat de moderne systemen allemaal kunnen, want de mogelijkheden zijn eindeloos"
Paul Voisin, Global Transformation Leader, Veolia
De voormalige CFO van ÏDKIDS heeft nog een helder advies voor andere CFO's: “Het is tijd voor actie. CFO's zijn er meer dan ooit om de rest van de onderneming van dienst te zijn, dus de CFO moet zichzelf gaan zien als een co-piloot voor andere business leaders, die precies weet wanneer ze moeten afremmen bij risico's of moeten versnellen als de weg vrij is."
Comentários