Payhawk zet schouders onder digitale versnelling voor CFO’s
- Peter De Roeck
- 27 jun
- 6 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 1 jul
De rol van de CFO is de voorbije jaren ingrijpend veranderd. Waar financiële leiders vroeger vooral waakten over cijfers en compliance, worden ze vandaag steeds vaker verwacht strategische richting te geven aan hun organisatie. Een recente studie van Payhawk, uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Coleman Parkes, onderstreept deze evolutie. Uit het onderzoek bij 1.000 CFO’s van grote Europese bedrijven blijkt dat digitalisering, artificiële intelligentie en toenemende regelgeving de financiële functie grondig hertekenen. Terwijl de verwachtingen rond AI torenhoog zijn, blijkt de implementatie ervan in de praktijk nog heel wat uitdagingen met zich mee te brengen. Toch is de boodschap duidelijk: de CFO van morgen is digitaal, strategisch en klaar voor een technologische revolutie.
Interview met Joeri Nanov van Payhawk
Payhawk is een totaalplatform die zich toespitst op alles wat met uitgavenbeheer te maken heeft. Ze bieden betaalkaarten aan voor onkosten, waarmee het management realtime inzage heeft, maar de kosten komen ook automatisch in de boekhouding terecht door de integratie met alle grote boekhoud- en ERP-systemen. De tijdswinst is aanzienlijk, maar Payhawk voegt nu ook AI-modules toe waarbij AI-agents nog een stap verder gaan. Uit het gevoerde onderzoek kwam immers naar boven dat maar liefst drie op de vier CFO’s van plan is om de komende twaalf maanden grondig te investeren in hun digitale tools.
De resultaten geven aan vanwaar de noodzaak komt: zowat elke CFO, 93 procent, is van mening dat zijn rol in de laatste drie jaar complexer is geworden door bijkomende verantwoordelijkheden rond regelgeving en duurzaamheid. Daar komt bij dat slechts één op de drie er vertrouwen in heeft dat de huidige technologie en digitale tools voldoende zijn om hieraan het hoofd te bieden. Het mag al lang niet meer verbazen dat de verwachtingen van artificiële intelligentie hoog liggen. De rol van CFO verschuift van financiële poortwachter naar strategische luitenant. De juiste beslissingen nemen, vertrekt steeds meer vanuit het bekomen van de juiste gegevens.

Verschuiving naar meer strategisch werk
Joeri Nanov, Marketing Director voor de Benelux bij Payhawk, weet dat AI al op veel plaatsen gebruikt wordt. “Bepaalde regels die automatisch ingevuld worden, is al een vorm van AI”, legt hij uit. “De volgende stap zijn AI-agents, die autonoom bepaalde taken kunnen uitvoeren als ze een opdracht gekregen hebben.”
Enkele cijfers. 87% van de bevraagde CFO’s gaat ervan uit dat AI ten minste een deel van hun professionele verantwoordelijkheden zal overnemen. Tegelijkertijd geeft maar 17% aan dat ze denken dat hun team hierdoor zal krimpen, tegenover 48% dat zelfs aangeeft een groei te verwachten. “Er vindt een verschuiving plaats naar meer strategisch werk”, duidt Nanov. “Administratieve en routinetaken zullen steeds meer geautomatiseerd worden. Hierdoor hebben de teams de mogelijkheid om zich meer toe te spitsen op taken met een hogere toegevoegde waarde, zoals de strategische ondersteuning van de organisatie.”

Bijna de helft van de CFO’s gaf immers aan dat de druk om te innoveren hun rol veranderd heeft. Tegelijkertijd geloven ze dat die perceptie naar de buitenwereld toe nog niet volledig is mee geëvolueerd. Slechts één op de vier geeft aan dat ze door hun collega’s worden gezien als iemand die het bedrijf faciliteert. Die perceptie kan mogelijk gekenterd worden door ook nauwer met andere afdelingen te gaan samenwerken en die verhoogde toegevoegde waarde zichtbaarder te maken.

Technologische revolutie
Volgens het onderzoek staan we op de valavond van een technologische revolutie. Maar liefst drie op de vier bevraagde CFO’s geeft aan ‘grote veranderingen’ of ‘heel grote veranderingen’ door te voeren in de tech stack in de komende twaalf maanden. Gemiddeld zien ze het kostenplaatje van de totale tech stack, die nu gemiddeld jaarlijks 150.000 euro bedraagt, toenemen met zo’n 13,4% in de eerste twaalf maanden. Ter kadering, de CFO’s die voor het onderzoek benaderd werden, zijn actief in bedrijven die minstens 60 miljoen euro omzet draaien.


“Alles zal duurder worden”, legt Nanov uit. “Als de bevraagde CFO’s de juiste voorspellingen maken, en over het algemeen zijn het slimme mensen, zal geïnvesteerd worden in technologie én zullen de teams groeien. Dus die finance rol zal belangrijker worden binnen de organisatie.”
“Een boekhouder zal zijn job niet meteen zien verdwijnen. In de toekomst zal die zich meer gaan bezighouden met het checken van alles wat er automatisch gebeurt in plaats van het zelf handmatig te doen. Die functies evolueren, en het bevestigen van geautomatiseerde informatie, zal daarom belangrijker worden.”
Het gros van de bedrijven (55%), zegt hierover dat het opleiden van personeel met de nieuwe technologie, zoals AI, het grootste obstakel vormt. Dit is een grotere drempel dan de tijdsinvestering (48%) en de weerstand tegen verandering (44%). De kostprijs wordt maar door 39% van de bedrijven als een obstakel gezien.
Analyses, risico’s en rapporteringen
Payhawk verwacht ook dat AI nog een grote meerwaarde kan bieden in voorspellende analyses, risicobeheer en rapporteringen. “AI is enorm geschikt om grote bergen informatie te analyseren en daar bepaalde voorspellingen mee te doen”, weet Nanov. “De algoritmes kunnen heel goed monitoren wat er speelt in een bedrijf, en naar boven brengen waar eventuele risico’s zitten of waar kosten kunnen geoptimaliseerd worden.”
De Europese tendens van toenemende rapporteringsverplichtingen wordt ook door de bevraagde CFO’s erkent. De kost om aan deze vereisten te voldoen, zit dan logischerwijs ook in de lift. Nanov voorspelt dat het opvangen van de kosten voor een deel door AI zal gebeuren.
AI-agents
Bij Payhawk bereiden ze zich voor op deze enorme vraag naar AI-producten die het financeteams gemakkelijker moeten maken, of toch op z’n minst efficiënter. Payhawk ontwikkelt daarom, naast het uitgavenbeheersysteem, ook AI-agents. “Maar we zijn geen AI-bedrijf”, verduidelijkt Nanov. “Onze projectteams zijn constant in gesprek met een selectie klanten om na te gaan wat een volgende oplossing voor bedrijven zou kunnen zijn. Daaruit komen heel veel ideeën.”
De verwachtingen liggen hoog, wat betreft de AI-agents. Payhawk ontwikkelde er al vier, waarvan eentje al in gebruik is. Nanov neemt de Travel Agent als voorbeeld. “In je Slack of Teamsomgeving kan je via een chat met de agent je zakenreis boeken. Op voorhand worden grenzen ingebouwd, waarbinnen de agent opereert. Je typt bijvoorbeeld ‘Hoi, ik moet van dinsdag tot donderdag in Parijs zijn in de buurt van Rue Jeumont’, en dan komt de agent met een voorstel die binnen de voorwaarden van het bedrijf valt. Als je niet tevreden bent, omdat je bijvoorbeeld een kamer met een beter uitzicht wil, stuur je dat als antwoord naar de Travel Agent en komt hij met een nieuw voorstel. Wanneer alles is goedgekeurd, zal de agent automatisch alles boeken en de betalingen doen.”
Analoog ontwikkelde Payhawk ook een Procurement Agent, die je via een chatkanaal kan vragen om bijvoorbeeld computerschermen of veiligheidshelmen aan te kopen. Daarnaast is er ook nog de Payment Agent waar je voor allerhande vragen over betalingen bij terecht kan. Denk dan aan vragen als ‘is leverancier x al betaald?’ of ‘wanneer kan ik mijn salaris verwachten?’.
Ten slotte heb je de Financial Controller Agent, die autonoom verifieert of iedereen binnen de organisatie in orde is met zijn declaraties. “Die komt in je chatkanaal aan je mouw trekken als je je bonnetjes niet tijdig in het systeem steekt”, legt Nanov uit. “En de toon verandert ook naarmate je dichter bij het einde van de maand komt.” Deze agent is al in beta gepubliceerd, en wordt dus al gebruikt in verschillende bedrijven, waaronder Payhawk. “Die is mij ook al komen lastigvallen”, herinnert Nanov.

Wat doen ze goed?
Tussen de organisaties die hier al succesvol stappen in gezet hebben, kan Nanov enkele raakvlakken identificeren. “Bij de teams die dit type transformatie ondergaan, zien we allereerst dat opleiding cruciaal is. Het zijn bedrijven die actief investeren in hun personeel”, legt Nanov uit. “Het zijn vaak bedrijven die zelf op zoek gaan naar waar automatisatie mogelijk is en een cultuur hebben van vernieuwing. De acceptatie van innovatie zit er ingebakken. Ook bedrijven die heel veel beslissingen nemen op basis van data staan hier meer voor open.”
BIO

Joeri Nanov is een ervaren marketingprofessional met een sterke focus op digitale transformatie en uitgavenbeheer. Na het behalen van zijn MSc in Marketing aan de Vrije Universiteit Amsterdam, heeft hij sinds 2008 diverse marketingrollen vervuld binnen de technologie- en duurzaamheidssector. Hij bekleedde onder andere leidinggevende posities bij Virtuagym en was medeoprichter van RemoteDream, een platform voor remote werkplekken dat bekendheid verwierf door deelname aan Dragons’ Den.
Sinds november 2022 is Joeri werkzaam als Marketing Director Benelux bij Payhawk, waar hij zich richt op het versnellen van de digitale transformatie binnen financiële teams. Joeri deelt regelmatig zijn inzichten over de toekomst van finance en technologie in media zoals BNR Nieuwsradio en CFO Studio. Zijn expertise ligt op het snijvlak van marketing, technologie en financiële innovatie, met een sterke focus op het verbeteren van efficiëntie en het stimuleren van groei binnen organisaties.
Comments