top of page

Ameel Candy World | Cijfers hebben een prioritaire rol in Vlaamse familie-kmo

“De sterkte van een kmo in een familiale omgeving is de flexibiliteit en de weerbaarheid die er heerst.” Het zal allicht meerder kmo’s in Vlaanderen typeren maar innovatief zijn en toekomstgericht nadenken over de business is alvast ook een must. De finance functie bij Ameel Candy World, een grossier in snoepwaren, ondersteunt dat toekomstgericht denken door steeds meer de cijfers te laten spreken tot in detailniveau en innovaties te ondersteunen. “We zorgen ervoor dat onze organisatie continuïteit aan de dag kan leggen.”

50+ medewerkers; 38 miljoen euro omzet


Bij Ameel Candy World voel je het familiaal karakter van zodra je het filiaal in Roeselare betreedt. De onderneming bestaat sinds 1960 en oprichter Wilfried Ameel (82) is zowaar nog dagelijks te vinden op de werkvloer. “Zijn zoon Tom zit dan weer in het management en ook zijn vrouw Caroline werkt actief in de firma. Wilfried was jarenlang zaakvoerder en zoon Tom nam over. Helaas sloeg het noodlot in 2019 toe toen hij een hartstilstand kreeg en lange tijd buiten strijd was. Tom is nog altijd herstellende en neemt de rol van CHRO op zich momenteel.”


Familiale waarden


Het huidig CEO-schap is voor de voormalige commerciële directeur Christ Suply. “Hij heeft zijn eigen toets aan Ameel Candy World gegeven, maar steeds met respect voor de familiale waarden. Wilfried was een commercieel talent en zeer omzetgericht. Tom was dat ook maar werkte vooral vanuit een breed gamma en het differentiëren van onze business. Christ werkt zeer veel vanuit analyse, zowel op vlak van aankoop als verkoop. Onze slagzin is: rentabilisatie door digitalisatie en differentiatie. Daarin komen de aspecten van zowel Christ als Tom naar voor.”


De finance-organisatie van Ameel Candy World kunnen we lean noemen. Deze telt vandaag vier vaste medewerkers + de blijvende ondersteuning van de oud-CFO Geert Decuypere. Onder zijn leiding ging huidig CFO Lander Baesen aan de slag bij de onderneming. Hij nam ruim één jaar geleden de fakkel over. “We tellen drie vennootschappen en dat maakt de workload voor onze ploeg groot”, stelt hij. “Alles omtrent budgetten zit bij de controlefunctie en er is iemand die de dagelijkse boekingen voor zich neemt en verantwoordelijk is voor iController. Hij boekt de inkoopfacturen in, de verkoopfacturen gebeuren volledig automatisch. Het financieel beeld wordt elke dag bijgewerkt.”


3.000 actieve referenties


De groeimarge van Ameel Candy World ligt vooral in de eigen labels. “Van enkele eigen merken, zoals Traditionals, Lollywood en Chocola Amore, zien we de verkoop groeien”, zegt Baesen. “Daarmee onderscheiden we ons ook van onze concurrenten. Zij kiezen meer voor mainstream producten. Op de eigen labels kunnen we natuurlijk niet teren, maar het biedt wel perspectief naar nieuwe cliënteel. Op die manier laten we hen zich onderscheiden van andere verkooppunten. Voor sommige triple A-merken hebben we ook het alleenverkooprecht.” Ameel Candy World biedt een breed gamma van ruim 3.000 actieve referenties. “Dat zijn er heel wat. Op onze beurzen proberen we klanten warm te maken voor nieuwigheden en brengen we ze rechtstreeks in contact met leveranciers en fabrikanten om te praten over volumes en nieuwe producten. Als groothandel hebben we een belangrijke rol om klant en leverancier met elkaar in contact te brengen.”


Werken op brutomarge


Wat typeert deze groothandel? “Volume”, zegt Baesen. “Ameel Candy World is een volumeverkoper die de nadruk legt op rentabiliteit. Elk order moet iets opleveren en we moeten een bepaald volume dat naar een klant vertrekt ook kunnen verdedigen. Op die manier zijn we geëvolueerd van een omzetgerichte organisatie naar een organisatie die werkt op brutomarge per order, per klant. En dat zorgt natuurlijk voor de nadrukkelijke link en nauwe band met finance.”


“Ja, je kan ook overanalyseren… Het dashboard dat we hebben moet vooral de data visualiseren waar onze mensen echt iets aan hebben.”



Power of finance


Baesen duidt de sterkte van het finance aan het ‘meten en weten’. “We kunnen met finance enorm veel meten. Mijn voorganger, Geert Decuypere, ging onze meetprocessen uitwerken tot op het kleinste niveau. Finance zit van bij het begin mee aan tafel waardoor onze stem ook meer gegroeid is. Vroeger werd hier echt vanuit het buikgevoel en instinct zaken gedaan. Nu werken we vanuit analyse en cijfers. Die parameters hebben we zelf gerealiseerd. Als CFO hebben we de extra toets kunnen geven aan de beleidsvoering.”


Alles begint voor hem bij de master data. “De data die we verwerken moeten correct zijn”, vertelt hij. “Dat is zeer duidelijk voor ons personeel. Gelukkig zijn de communicatielijnen zeer kort in deze onderneming waardoor we snel kunnen ingrijpen als iets niet in orde is. Daarvoor hebben we bewust ook met trail & error gewerkt.”


“We merken dat de unieke kracht van een familiebedrijf vaak zorgt dat de prijs niet het belangrijkste gegeven is.”


“Vroeger beschikten we nog over een eigen ERP-pakket. Het was volledig maatwerk en ter hand genomen door iemand van onze eigen IT-dienst. We merkten echter dat we in het communiceren naar stakeholders en aandeelhouders tekortschoten. Het systeem was niet transparant genoeg. Daarom zijn we overgeschakeld naar Microsoft Dynamics Navision, waarmee we al onze tools kunnen koppelen via extensies (zoals Power BI). We kunnen hierdoor transparant reageren en verliezen veel minder tijd om data te exporteren naar belanghebbenden. Belangrijk is om de tools te kiezen waaruit we data halen die we effectief nodig hebben. Want ja, je kan ook overanalyseren… Het dashboard dat we hebben moet vooral de data visualiseren waar onze mensen echt iets aan hebben. De dashboard hebben we zelf ontwikkeld uit de ervaring die we hebben als grossier. Het ERP-pakket werd gekoppeld aan een Europese subsidie om de mensen hier ook op te leiden. Binnen twee jaar zouden we dan weer effectief naar een nieuwe versie moeten migreren.”


Sneller rapporteren


In de Fast Moving Consumer Goods-sector moet voortdurend veel snelheid gemaakt worden. De uitdaging voor Ameel Candy World bestaat er dan ook in om sneller te kunnen rapporteren ondanks de vele verschillende budgetportefeuilles bij fabrikanten. “We werken met vaste folders waarin budgetten of kortingen zijn vastgelegd”, zegt Baesen. “Die moeten we provisioneren. Nu wordt dit door onze financial controller bijgehouden maar dit zou een meer automatische tool moeten worden. Een soort van berekeningstool met de afgesloten periode dat volume via selling in of out bepaalt en afrekent naar de fabrikant. Er zit hier voorlopig nog geen propositie in maar we zouden over een voorstel tot afrekening moeten beschikken.” Over de jaren heen werd wel al veel progressie gemaakt maar er is dus zeker nog ruimte voor verbetering. “Het gaat over een groot budget en de jaarcijfers moeten natuurlijk correct zijn. We moeten immers verantwoording afleggen aan onze aandeelhouder, kredietverzekeringsmaatschappijen, leveranciers, klanten, … We putten veel uit de standaardmogelijkheden van onze ERP en gaan geen maatwerk doen voor kleinigheden. Als we ons aanpassen, moet het perfect binnen de standaard passen en verder te bewerken zijn via Power BI of een extra kolom in Excel.”


Finaal moet dit ook de transitie Microsoft Business Central helpen. “Voor een volgende migratie moeten we alleen de informatie aanleveren en vervolgens op de nieuwe manier leren werken. De extra extensies die we koppelen zouden dan communicerende vaten moeten zijn. We zijn de juiste weg ingeslagen om deze uitdaging het hoofd te bieden maar er is dus nog wat werk aan de winkel. De belangrijkste zaken, zoals de opvolging van betalingen en dergelijke, daar hebben we onze standaard bereikt.”


“We hebben al veel stappen gezet en er is ook nog op andere vlakken ruimte voor efficiëntie. Behalve de inhaalbeweging op vlak van rapportering willen we ook zelf meer aan analyse gaan doen. Daarnaast willen we onze marges verder verfijnen en meer het kostenplaatje in de oefening betrekken. Daar hebben we bijvoorbeeld tijdregistraties voor nodig, we registreren nu al de werktijd maar meten de tijd die wordt besteed aan bepaalde taken nog niet. Wij zijn hiervoor in gesprek met enkele partijen om iedere actie die gebeurt te kunnen meten en koppelen aan een order. Op die manier kunnen we zien hoe arbeidsintensief een bepaalde klant is of een bepaalde manier van werken en kunnen we gaan calculeren wat de effectieve bijdrage is. Dat zijn zaken die worden gedragen vanuit finance maar zijn ook vragen die onze logistiek verantwoordelijke stelt.”


“Via ABC-analyse wordt samen met de logistieke verantwoordelijke gekeken naar welke artikelen voldoende roteren en welke niet, én welke plaats ze moeten krijgen binnen het magazijn.”


ABC-analyse


Eerder vermeldde Baesen dat Ameel Candy World ruim 3.000 actieve referenties telt. Hoe houdt hij de hand boven het ruimte assortiment? “Via ABC-analyse wordt samen met de logistieke verantwoordelijke gekeken naar welke artikelen voldoende roteren en welke niet, de seizoenartikelen, de artikelen op bestelling én welke plaats ze moeten krijgen binnen het magazijn. Aan de hand van deze analyse beslissen we ook welke stocklocaties moeten vrijgehouden worden… Dat zijn parameters die we proberen te vertalen in onze ERP op de artikelfiche dat voor iedereen zichtbaar is. De ruimte die we hier hebben is beperkt. We proberen zoveel mogelijk stock hier te houden maar af en toe moeten we ook uitwijken naar externe partners. We werken met eigen én extern vervoer. Wat extern vervoer betreft doen we een beroep op full service-transporteurs. Investeringen in een volledige automatisering van ons eigen magazijn + vervoer is daarom niet aan de orde. Soms spreken we over detail-picking, andere keren spreken we over volledige paletten en zelfs volledige trucks die moeten vertrekken. Externe partners zijn volledig geautomatiseerd waardoor we voor extra’s een beroep doen op hen. Zelf de stockruimte volledig automatiseren, zie ik dus niet snel gebeuren. We proberen daarnaast deze waaier ook open te houden en te kijken bij andere grossiers om deze problematiek gezamenlijk aan te pakken.”


Groei


Terwijl het afzetgebied niet zo groots is, de concentratie ligt op Vlaanderen en Brussel, slaagt Ameel Candy World er wel in om een mooie omzet te draaien. “We proberen vooral te differentiëren”, zegt Baesen. “Het aantal vertegenwoordigers is met zes erg beperkt. In tegenstelling tot vroeger, toen we er 15+ kenden blijft de omzet gehandhaafd en stijgen we zelfs verder. We vullen de klassieke verkoop aan met export en pakketten die we aanbieden via fabrikanten. Het gaat er vooral om in onze business om altijd een manier te vinden om extra business te ontwikkelen, dit door net iets anders te doen dan de concullega’s. We hebben veel verschillende klantenkanalen en kunnen ons dan specifiek toeleggen op één kanaal om deze te bewerken en te adviseren dat bepaalde producten van ons assortiment zeker aanwezig moeten zijn. Dat advies werkt ook want van de eigen labels bijvoorbeeld mogen we altijd een schap vullen. Als familiebedrijf blijven we ook dicht bij onze klanten en zorgen we voor een persoonlijke aanpak. We merken dat de unieke kracht van een familiebedrijf vaak zorgt dat de prijs niet het belangrijkste gegeven is. De service is optimaal en de vragen van onze klanten worden beantwoord. We bieden op die manier een full service aan.”


Biografie


Lander Baesen begon zijn loopbaan bij DB Accountancy in 2013. In 2016 zette hij de stap naar het bedrijfsleven en werd hij assistent van toenmalig CFO Geert Dcuypere. Sinds een jaar is hij officieel CFO van Ameel Candy Group.


Over Ameel Candy World


Ameel Candy World is een grossier, een groothandelsbedrijf dat goederen in grote partijen inkoopt en deze als tussenhandelaar doorverkoopt aan detailhandels en professionele grootverbruikers. Het richt zich vooral tot het verkopen van snoepgoed en suikerwaren, waar het ook verschillende eigen labels, met als uitgangsbord Lollywood/Traditionals/Biscyland/Chocola Amore, in de markt zet. Daarnaast verkoopt het ook dranken. In tegenstelling tot concullega’s richt Ameel Candy World zich niet op tabakswaren. Het bedrijf is 100 procent in handen van de familie Ameel.



Comments


bottom of page