• Maïté Holvoet

BFT Kandidaat: Lidl


Vandaag is Lidl met zijn 10.800 filialen en 160 distributiecentra de grootste retailer in Europa. Wij streven er naar om de hoogste kwaliteit aan de laagste prijs aan te bieden, met een speciale focus op verse producten. Naast onze fysieke winkels, heeft Lidl ook een webshop waar we meer dan 4.500 producten online aanbieden. Een aantal jaar geleden voerden we de Lidl Droom in. Deze houdt in dat Lidl de favoriete winkel van België en Luxemburg wil worden, waar jong en oud slim komt kopen en bewust bouwt aan een lekkere levensstijl.


Grote uitdaging


Ons nieuwe doel is om Lidl te ondersteunen bij strategische investeringsbeslissingen. Maar ook om hun operatieve vooruitgang te volgen, uit te dagen en de juiste KPI’s aan te leveren.


Strategische wijziging


Voor 2014 was de focus van Team Finance puur rapportering en verwerking van boekhoudgegevens. De voorbij jaren hebben wij ons getransformeerd tot een efficiënte, betrouwbare businesspartner door te investeren in medewerkers die zich focussen op de behoeften van onze partners.


Operational Excellence


Operational Excellence is een must om toegevoegde waarde te creëren. Door onze processen te automatiseren zijn wij geëvolueerd van individuele naar massaprocessing. Om dit te bereiken hebben wij de verwerking van onze facturen gedigitaliseerd waardoor vandaag 90% automatisch verwerkt wordt. Ook hebben we onze closing teruggebracht van de 12ewerkdag naar de 3e.


Wijziging in reportingstrategie


Waar wij vroeger rapporten opmaakten met veel details, houden wij nu vast aan het principe ‘Less is more’. Door een nieuw KPI-systeem ontvangt elke collega zijn relevante KPI’s. Ook hebben we een nieuwe rendabiliteitstool geïmplementeerd waardoor elke strategische beslissing onderbouwd wordt. Deze tool brengt immers de impact van een investering in kaart door middel van verschillende scenario’s.


Business partner


Onze grootste ambitie in de Lidl Droom is om de ideale businesspartner te worden. Door op een andere manier te communiceren met onze partners en een nieuwe strategie te hanteren, kunnen we luisteren naar onze partners en hun behoeftes beter leren kennen.