top of page

Interview met Max Hofland, Director of Finance and Business Analytics bij Vinted Go

“Draag je 't niet? Verkoop 't dan!” Achter die slogan scharen zich vandaag al ruim honderd miljoen leden van tweedehandsmarktplaats Vinted. Het Litouwse bedrijf met Nederlandse topman is actief in twintig landen en draaide in 2022 een omzet van ruim 370 miljoen euro. Om nog meer betaalbare en duurzame leveringsopties aan te bieden, lanceerde Vinted twee jaar geleden een eigen verzenddienst onder de naam Vinted Go. Max Hofland zet als Director of Finance and Business Analytics zijn tanden in de jonge businessunit.


Kurt Deman, CFO MAGAZINE #264

 
Max Hofland, Director of Finance and Business Analytics bij Vinted Go

MAX HOFLAND was als analist bij Sanoma Ventures verantwoordelijk voor het zoeken en screenen van nieuwe

investeringsmogelijkheden, due diligence, de ondersteuning van portfoliobedrijven en rapportering. “Het was de ideale omgeving om groter te leren denken”, blikt hij terug. Tijdens zijn jeugdjaren koesterde Max Hofland al een passie voor online ondernemen. “Ik ontwikkelde websites en runde verschillende webshops.” Met de oprichting van een gamesplatform knoopte hij aan met die passie. Max Hofland trad in 2019 als Head of Finance in dienst bij United Wardrobe. Na de overname door Vinted startte hij er als Finance & Operations Manager, gevolgd door een episode als Strategy Manager en een jaar als Manager of Finance & Business Analytics bij businessunit Vinted Go. Sinds september 2023 bekleedt hij de functie van Director of Finance & Business Analytics.



 

Max Hofland begeeft zich al een decennium in de wereld van de tweedehandsplatformen. Toen het model nog in zijn kinderschoenen stond, was hij al overtuigd van het potentieel van de circulaire benadering. Zijn ervaring als analist bij Sanoma Ventures inspireerde Max Hofland om zelf te ondernemen. “We wilden een nieuw soort online marktplaats starten waarbij we koper en verkoper samen brachten met de look and feel van een reguliere webshop. Het opzetten van een marktplaatsmodel is uitdagend omdat je zowel kopers als verkopers nodig hebt om het te laten werken. Om het kip- en eiprobleem op te lossen concentreerden we ons eerst op één categorie, namelijk games. Dat resulteerde in SecondPlayer, een marktplaats voor de veilige aan- en verkoop van tweedehandsgames.” Het ontbrak Max Hofland toen al niet aan ambitie. “We zochten investeerders om het platform verder uit te breiden naar elektronica, onder de naam SwitchBay. Het was een mooie periode waarin we vol vertrouwen geloofden dat we iets waardevols in handen hadden. We breidden ons team uit en lanceerden een nieuwe versie van de website. Helaas kreeg het platform niet de tractie die nodig was om ermee door te gaan. Achteraf bleek de markt voor tweedehandselektronica kleiner dan verwacht. Bovendien zijn de herhaalaankopen binnen die categorie minimaal, waardoor we de marketingkosten moesten terugverdienen op de eerste aankoop. Dat bleek steeds moeilijker vanwege de stijgende marketingkosten als gevolg van de toenemende concurrentie van refurbishmentbedrijven.” Max Hofland omschrijft het als een moeilijke periode. “Je wilt niet opgeven, maar naar onze mening hadden we echt alles geprobeerd. Toen we ook fysiek uitgeput waren, namen we de beslissing om het bedrijf over te dragen aan de investeerders. SwitchBay bleef nog ongeveer een jaar operationeel voordat de stekker er uit werd getrokken.”


 

“Gezien de aanzienlijke investeringen, is het van cruciaal belang om te laten zien dat we in controle zijn.”

MAX HOFLAND, DIRECTOR OF FINANCE AND BUSINESS ANALYTICS BIJ VINTED


 


GROEIMODEL BEGRIJPEN


Met de opgedane ervaring en waardevolle lessen als bagage, zette Max Hofland zijn loop baan verder bij United Wardrobe als Head of Finance. United Wardrobe kende een vergelijkbaar marktplaatsmodel, maar dan gericht op tweedehandskleding. Waar het bij SwitchBay ontbrak aan herhaalaankopen, had United Wardrobe juist heel goede retentiecijfers. In 2020 nam Vinted United Wardrobe over om de internationale groei te versnellen. Max Hofland was bij Vinted aanvankelijk betrokken bij de internationale uitrol van het platform. “Het bood mij de gelegenheid om het groeimodel van Vinted goed te begrijpen. Later maakte ik de overstap naar het strategieteam, waar mijn focus voornamelijk lag op de prestaties van alle landen waarin we actief waren. Tweewekelijks organiseerden we een performancemeeting om met alle medewerkers de afgelopen weken te bespreken. Op die wijze ontwikkelden we een universele manier om naar onze prestaties te kijken, met directe opvolging van openstaande punten. Binnen het strategieteam voerde ik verschillende analyses voor onze verzendtak, Vinted Go, uit. Hier werd ik steeds enthousiaster over. Toen ik de kans kreeg om de financetak van Vinted Go te leiden was de keuze dan ook snel gemaakt.”



VINTED GO


Vinted Go werd als merk gelanceerd in 2022 voor de verzendtak van Vinted. De businessunit opereert met een eigen managementteam binnen Vinted. “Het heeft als doelstelling de meest betaalbare verzendoptie aan te bieden voor verzending binnen Europa, met een lagere impact op het milieu. We fungeren als de aggregator die alle zendingen van Vinted regelt. Vinted Go verbindt tientallen vervoerders met meer dan 200.000 pick-up en drop-off (PUDO) punten in heel Europa om de bezorging van miljoenen pakketten per jaar te ondersteunen. Door te kiezen voor PUDO in plaats van thuislevering verlagen we de uitstoot met 62%.” Naast de functie van aggregator heeft Vinted Go ook een eigen verzenddienst geintroduceerd. “Op dit moment hebben we de testfase achter de rug en zijn we actief in tien steden in Frankrijk, met meer dan 2.000 Vinted Go Points. We zien dat Vinted gebruikers blij zijn met de service en dat het businessmodel klopt. Dit jaar schalen we de operaties verder op om landelijke dekking in Frankrijk te bieden. Daarnaast namen we vorig jaar verzendbedrijf Homerr over om de Belgische en Nederlandse markt te bedienen en kijken we naar andere landen om de groei van Vinted verder te faciliteren.”




CONTROLE ETALEREN



De overkoepelende Vinted Group is verantwoordelijk voor verschillende financiële processen binnen de businessunit Vinted Go. Hieronder vallen: treasury, tax, consolidatie van de financiële planning, procurement, financial control en opex. Vinted Go beschikt over een specifiek team van zes medewerkers voor financiële planning en analyses (FP&A). Zeven personen vormen samen het team voor Financial Operations. “Het FP&A-team bij Vinted Go draagt de verantwoordelijkheid voor alle budgetten binnen onze business unit en houdt voortdurend de prestaties in de gaten. Onze focus ligt constant op het begrijpen waarom we een bepaalde doelstelling wel of niet gehaald hebben. Die informatie leert ons of we nog steeds op koers liggen om onze plannen te behalen. Gezien de aanzienlijke investeringen, is het van cruciaal belang om te laten zien dat we in controle zijn. De inzichten die het team creëert, zorgen ervoor dat we organisatiebreed betere beslissingen nemen. Financial Operations focust voornamelijk op kostencontrole en het optimaliseren van financiële processen. Vinted Go maakt gebruik van tientallen verschillende vervoerders die allemaal facturen indienen. Die moeten we goed opvolgen. Financial Operations toetst daarom de facturen met interne data.” “Daarnaast proberen we de business te ontzorgen door bestaande processen beter in te richten”, gaat Max Hofland verder. “Een mooi voorbeeld is ons selfbillingsysteem voor aangesloten locker- en PUDO-punten. Voor onze Vinted Go verzenddienst sluiten we partnerships af met duizenden winkels die een vergoeding ontvangen voor de geplaatste locker of voor het afhandelen van onze pakketten. Voorheen waren we afhankelijk van de partner om de factuur in te dienen. Dat zorgde voor vertraging bij de maandafsluiting en het was een tijdrovend proces om alle facturen te verzamelen. Nu hebben we die dynamiek omgedraaid en genereren wij de factuur voor alle aangesloten winkels wanneer de betaling direct plaatsvindt.”



WAARDEPROPOSITIE VERDER VERBETEREN


De goedkeuring van het budget voor Vinted Go vindt plaats tijdens het financiële planningsproces van Vinted Group in december. Het FP&A-team breidt de investeringscases voor en legt die voor goedkeuring voor aan het managementteam van de Vinted Group. “Net als bij externe investeerders zorgen wij constant voor updates over de voortgang. De presentatie tijdens de financiële planning bevat dan ook geen verrassingen.” De financiële afdeling van Vinted Go bewandelt ook zelf het pad van de digitalisering voor haar rapportering. “De Vinted Marktplaats-businessunit, die naast Vinted Go eveneens een onderdeel van Vinted Group vormt, gebruikt geavanceerde AI-modellen voor de financiële planning. Voor Vinted Go zijn we nog volop bezig met onze tools te implementeren, testen en verbeteren. We hebben de doelstelling om de root cause analysis en performantierapportering volledig te automatiseren”, klinkt het overtuigd. Bij een jonge businessunit liggen uiteraard nog de nodige uitdagingen op de plank. “Met Vinted willen we de waardepropositie naar kopers en verkopers verder verbeteren”, aldus de finance director. “De lagere impact op het milieu vormt voor steeds meer mensen de reden om gebruik te maken van Vinted, maar daarnaast blijft de prijs altijd een belangrijke factor. Hoewel Vinted al lage verzendkosten hanteert, vormen die nog steeds een aanzienlijk percentage van de totale prijs die een koper betaalt. Het verder verlagen van de verzendkosten verlaagt het totale aankoopbedrag en vergroot het prijsverschil met een nieuw kledingstuk, wat meer mensen aanspoort om tweedehands te kopen. Met onze eigen Vinted Go-verzenddienst staan we daarom voor de uitdaging om de verzendkosten te verlagen in de landen waar Vinted aanwezig is. Momenteel is Vinted actief in twintig landen. We staan dus nog maar aan het begin en zien vooral veel kansen voor de toekomst.”



 

“De Vinted Marktplaats-businessunit gebruikt geavanceerde AI-modellen voor de financiële planning"

MAX HOFLAND, DIRECTOR OF FINANCE AND BUSINESS ANALYTICS BIJ VINTED


 


DE BUSINESS ECHT BEGRIJPEN


Hoewel Max Hofland met verschillende facetten van de financerol in aanraking komt, genieten planning, performance en strategie zijn grootste voorkeur. “De markt in kaart brengen, ambitieuze doelen stellen, investeringscases bouwen, de juiste performance tracking opzetten en de business echt leren begrijpen, is naar mijn mening toch wel het mooiste om te doen”, luidt het. Max Hofland mag dan wel gepokt en gemazeld zijn in de wereld van de tweedehandsplatformen, hij vindt het ook belangrijk om zijn kennis te blijven verfijnen. “We beschikken over een grote inhoudelijke kennis op het gebied van logistiek. In mijn rol heb ik veel aan Vytautas Atkočaitis, VP van Vinted Go. Hij heeft veel logistieke ervaring opgedaan bij Amazon en weet problemen op een heldere manier te simplificeren. Voor aan finance gerelateerde kennis beluister ik podcasts, bezoek ik conferenties en blijf ik veel ondernemers spreken.”


bottom of page