Til de digitale data-uitwisseling naar een hoger niveau




Digitale data-uitwisseling is een groeiende bezorgdheid bij bedrijven. Door de groeiende complexiteit, het toenemend aantal fraudepogingen en een stijgend compliance-belang hebben organisaties telkens meer nood aan een betrouwbare partner die deze fricties en rompslomp kan wegnemen. “De organisaties moeten zich kunnen focussen op de kernbusiness en -processen”, zegt Alex Dossche, Vice President Sales & Marketing bij Isabel Group. “Het is onze missie om deze druk te vermijden en het gedoe rond al deze verschillende dataflows te vereenvoudigen.”


We trappen geen open deuren in wanneer we stellen dat we leven in een complexe wereld waar enorm veel data omgaat. Data, niet altijd genormaliseerd, die wordt gebruikt in heel complexe structuren door platformen die uw organisatie een bepaald formaat proberen op te dringen. En dit door een resem aan spelers, zoals bijvoorbeeld informatiebronnen, overheden en andere organisaties, die deze aanvoeren bij tal van actoren gaande van serviceproviders en gebruikers, tot de accountants en banken. Hierdoor ontstaat heel wat frictie in de uitwisseling van data en het landschap waarin we met die data omgaan. Daarbij komt ook de factor fraude. Waardoor met iedere poging om fraude te plegen en om data te gaan manipuleren, het vertrouwen in B2B-relaties onder druk komt te staan…


Het beheersen van de ‘sweet spot’


Finance professionals ervaren eveneens dat er heel wat zaken in de P2P- en O2C-keten hen het leven niet makkelijk maken. Invoicing (met conflicterende formaten, meerdere platformen, …), booking (met beperking op integratie en collaboratie…), payments (weinig zicht op cash en geen anti-fraude checks, …) en monitoring (gelimiteerde managementrapportering, weinig sofisticaties als cash pooling of hedging, …). Veel pijlers in de finance-processen kunnen in aanraking komen met deze moeilijkheden en zorgen daardoor dat we niet altijd even vlot met onze gegevens kunnen omgaan. In België zien we vandaag een hele reeks van oplossingen en toepassingen die vrij gefragmenteerd zijn. Weinig oplossingen communiceren goed met elkaar en dat zorgt er op een bepaald moment voor dat er binnen de organisatie tools zitten die een andere taal spreken en niet combineerbaar zijn.


Isabel Group beheert de zogenaamde ‘sweet spot’ in deze malaise. “Dit is voor ons het punt waar documenten, betalingen en identiteiten samenkomen”, vertelt Dossche. “Hoe kan ik op een vlotte manier mijn banktransacties binnenhalen? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn documenten snel worden getekend? Hoe weet ik dat de persoon met wie ik zakendoe en beweert een bepaald mandaat te hebben, ook wel degelijk de juiste persoon is? Deze vragen krijgen we voortdurend wanneer we een gesprek voeren met CEO’s, CFO’s of CDO’s. En daar bieden we een antwoord op.”


Van Isabel 6 naar CodaBox


In payments zit al een grote complexiteit. De gebruikers zijn verschillend en elke bank heeft een eigen systeem om met mandaten om te gaan. “De befaamde signing rules”, duidt Dossche. “Hier kunnen we met Isabel 6 een platform tussenplaatsen waar een consolidatie gebeurt en alle betalingen naar de juiste banken worden doorgestuurd. Het houdt meteen ook rekening met alle clearing mechanismes en alle signings die moeten gebeuren. Daarnaast kan je ook alle data van alle banken die aangesloten zijn, meteen binnenhalen. We zorgen er ook voor dat Isabel 6 zo dicht mogelijk wordt geplaatst bij het platform dat de organisatie gebruikt om de betaling te doen. Dankzij Isabel Connect biedt Isabel Group de mogelijkheid om de Isabel 6-functionaliteiten rechtstreeks te integreren via een API in het ERP-systeem of de boekhoudtoepassing. Check of jouw huidige ERP- of boekhoudtoepassing al een Isabel Connect-integratie ondersteunt.”


“Toen we echter dachten hiermee de complexiteit te hebben weggehaald, kwam Open Banking. Een gevolg van de PSD2-richtlijn waardoor Europese banken verplicht werden hun data open te stellen voor derden. Hierdoor ontwikkelden banken allemaal een eigen systeem met de boodschap: “hier is de toegang, kom de data maar halen”. Opnieuw aparte systemen dus en andermaal een grote complexiteit. Daarom hebben we een gateway gezet, Ponto Connect, dit is een API die kan aangesproken worden zodat alle toepassingen via één poort bankrekeninginformatie en betalingsinitialisatie kunnen worden opgevraagd. Ondertussen zijn meer dan 1.000 banken in Europa (SEPA-zone) aangesloten, waardoor de informatie die we krijgen telkens rijker wordt. Hierdoor komen er ook heel wat nieuwe toepassingen, want fintechs gaan enorm aan de slag met die informatie en data. Zoals onze CodaBox voor accountants die dankzij Ponto Connect digitale bankafschriften, loongegevens, creditcardafschriften en verkoop- en inkoopfacturen kan uitwisselen.”


Fraude bestrijden


Behalve complexiteit is ook fraude een belangrijk aandachtspunt in uitwisseling van data. “Er zijn twee manieren van fraude die ons impacteren”, zegt Dossche. “Enerzijds is er de CEO-fraude, waar de CFO een mail, WhatsApp-bericht of zelfs telefoon krijgt van de CEO, om dringend een transactie te doen. Het is zo sterk georkestreerd dat je er effectief op ingaat en voor je het weet is het geld weg. Anderzijds is er ook de factuurfraude die we telkens weer zien opduiken. Een factuur is dan gekoppeld aan een frauduleuze account. Net omdat we alsmaar meer geautomatiseerd werken, bestaat de kans dat aan deze effectief wordt voldaan of er een gemanipuleerd bestand wordt binnengetrokken.”


Met alle controle- en risicomechanismen van de bank zou je de vraag kunnen stellen hoe het überhaupt mogelijk is dat dergelijk account effectief tot in de organisatie geraakt. “Hoe kan het dat een factuur die aan een bepaald IBAN-nummer is verbonden dat niet gecontroleerd is, kan worden betaald? Heel simpel, in België is er geen enkele bank die deze controle uitvoert. Daarom heeft Isabel Group ‘Confiban’ ontwikkeld. Deze API doet deze controle wel, alvorens de betaling wordt uitgevoerd. Zelfs al heeft het dan niet te maken met een verkeerd IBAN-nummer, we raden toch sterk aan om dergelijke extra beveiliging te doen. Bij Isabel zitten we op een golden resource waar we data kunnen ophalen en waardoor we onze databases telkens kunnen aanvullen met deze informatie. Hoe meer we hebben, hoe meer checks we kunnen doen want we proberen de manuele checks natuurlijk te weren. Hierin zijn digital identities heel belangrijk.”


Digital identities


Know your customer (KYC) of beter, your company. “In de customer due diligence zijn heel wat opportuniteiten maar ook weer frictie. In een groeiende digitale wereld waar we telkens meer digitale contacten hebben, is het essentieel dat onze klant of leverancier wel degelijk is wij hij/zij zegt te zijn. Daarvoor hebben we een oplossing op maat met TruliUs. Het is een corporate ID en te vergelijken met itsme, maar dan voor bedrijven. Hiermee simplificeren we ook de B2B-workflows omdat we niet meer een customer due diligence, KYC en andere checks moeten doen in verschillende gereguleerde omgevingen.”


Digital signing


Tot slot richt Dossche zijn pijlen op de voordelen van digital signing. “Alle documenten kunnen trouwens voor 99 procent wettelijk, digitaal worden getekend”, besluit Dossche. “De vraag is vooral wanneer bedrijven hiermee gaan starten want de voordelen zijn legio. De reden waarom bedrijven zich hier nog niet meteen aan aanpassen, heeft te maken met het proces. Met de time-to-sign. De digital identities en digital signing bieden echter een oplossing aan de workflow voor het tekenen van documenten. De kost is daarnaast marginaal in vergelijking met de gevolgen wanneer je het document niet wettelijk tekent of als het verloren gaat…”


KADER Over Isabel Group


Isabel Group is als Belgisch bedrijf uitgegroeid van belangrijkste aanbieder van multibancaire diensten voor professionele gebruikers tot de grootste fintech van België. Het vormt een betrouwbare en solide schakel tussen de bedrijfswereld, boekhoudkantoren, banken, softwareleveranciers en consumenten. Met meer dan 300 experts en een doorgedreven focus op de bedrijfswereld biedt Isabel Group haar klanten een brede waaier aan fintechoplossingen, waardoor ze hen kan helpen frictie te verwijderen in hun order-to-cash en procure-to pay-processen. Breng zeker een bezoek aan hun website www.isabelgroup.eu.